Beslut vid Karo Bios extra bolagsstämma den 7 augusti 2015

Report this content

STOCKHOLM, den 7 augusti 2015 Karo Bio AB (publ). Vid Karo Bios extra bolagsstämma fredagen den 7 augusti 2015 beslutades att genomföra a) riktad nyemission av aktier, b) ändring av bolagsordningen och c) sammanläggning av aktier i syfte att uppnå ett för bolaget ändamålsenligt antal aktier.

a)      Beslut om riktad nyemission av aktier
I syfte att möjliggöra sammanläggningen enligt punkt c) nedan beslutade bolagsstämman att öka bolagets aktiekapital med högst 5 999,93 kronor genom nyemission av högst 300 000 aktier. Rätt att teckna de nya aktierna ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma Anders Lönner (vilken är Garant i sammanläggningen enligt punkt c) nedan)( ”Garanten”). De nya aktierna emitteras till en kurs av två (2) öre per aktie. Styrelsen ska endast äga rätt att tilldela det antal aktier som krävs för att totalt antal aktier för respektive aktieägare ska bli jämnt delbart med 20. Syftet med emissionen och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt, är att uppnå ett antal aktier för respektive aktieägare som är jämnt delbart med 20, efter det att Garanten vederlagsfritt överlåtit nytecknade aktier enligt punkten c) nedan, vilket möjliggör den under punkt c) nedan föreslagna sammanläggningen av aktier. Mot bakgrund av emissionens administrativa art är grunden för emissionskursen aktiens kvotvärde.

b)      Beslut om ändring av bolagsordningen
För att möjliggöra sammanläggning av aktier under punkt c) nedan beslutade bolagsstämman att ändra § 4 i bolagsordningen avseende gränsen för antalet aktier i bolaget till lägst 25 000 000 och högst 100 000 000 aktier.

c)       Beslut om sammanläggning av aktier
Bolagsstämman fattade beslut om sammanläggning av bolagets aktier (1:20) varvid 20 befintliga aktier läggs samman till en (1) ny aktie i syfte att uppnå ett för bolaget mer ändamålsenligt antal aktier. Om en aktieägares innehav av aktier inte motsvarar ett fullt antal nya aktier, kommer denne Garanten vederlagsfritt att erhålla så många aktier (1-19) att dennes innehav, efter tillägg av Garanten tillhandahållna aktier, blir jämnt delbart med 20, så kallad avrundning uppåt. Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdag för sammanläggningen, vilket inte får infalla innan det att beslutet om sammanläggningen har registrerats.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Palm, CFO, mobil 070-540 40 14 eller e-mail henrik.palm@karobio.se

Om Karo Bio
Karo Bio är ett utvecklingsbolag med inriktning mot att bredda verksamheten till att omfatta mer marknadsnära projekt och produkter. Karo Bio bedriver sin verksamhet i Huddinge och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Informationen är sådan som Karo Bio är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 augusti 2015, klockan 17:30.

Detta pressmeddelande finns även tillgängligt på www.karobio.se och www.newsroom.cision.com

Taggar: