Årsstämma 2016 i Karo Pharma AB (publ)

STOCKHOLM, den 12 maj 2016 – På dagens årsstämma i Karo Pharma fattades huvudsakligen följande beslut.

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen för koncernen och moderbolaget samt att till förfogande stående medel om 359 757 654 kronor, innefattande årets förlust om – 61 685 826 kronor, skulle överföras i ny räkning. Beslutades att vinstutdelning inte skulle lämnas för räkenskapsåret 2015.

Årsstämman beviljade vidare styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet och beslutade om omval av de ordinarie styrelseledamöterna Anders Lönner, Thomas Hedner, Per-Anders Johansson och Jean Lycke. Årsstämman valde även Anders Lönner som styrelseordförande.

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av 4 ordinarie ledamöter och ingen suppleant.

Stämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag till ändring av bolagsordningen.

Arvode till styrelsen beslutades oförändrat utgå med 420 000 kronor till styrelsens ordförande och med 150 000 kronor till envar av övriga styrelseledamöter.

Revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB omvaldes som bolagets revisor intill årsstämman 2017.

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om principer för valberedning.

Stämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Slutligen bemyndigades styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om emission av aktier. Antalet aktier som ska kunna ges ut med stöd av bemyndigandet ska inte överstiga 10 procent av det registrerade aktiekapitalet (vid tidpunkten för emissionsbeslutet). Emission ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport eller kvittning eller med andra villkor.

Henrik Palm, CFO, mobil 070-540 40 14 eller e-mail henrik.palm@karopharma.se

Om Karo Pharma
Karo Pharma är ett Health Care-företag som utvecklar och marknadsför produkter till apotek, dagligvaruhandeln och direkt till sjukvården. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Informationen är sådan som Karo Pharma är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 maj 2016, klockan 21:00.

Detta pressmeddelande finns även tillgängligt på www.karopharma.se och www.newsroom.cision.com