Karolinska Developments Årsstämma 2012

STOCKHOLM den 24 maj 2012. Vid Karolinska Development AB:s årsstämma som hölls den 23 maj 2012 beslutade aktieägarna, i enlighet med föreslagna beslut, följande:

Redovisning

Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkningen samt koncernredovisningen och koncernbalansräkningen.

Resultatdisposition

Årsstämman godkände att styrelsens och verkställande direktörens förslag att till årsstämmans förfogande stående medel, sammanlagt 1 383 228 023 SEK, disponeras enligt följande: överkursfond att överföras till ny räkning 1 778 253 602 SEK; balanserad förlust att överföras till ny räkning -395 025 579 SEK.

Ansvarsfrihet

Det beslutades att bevilja styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2011. Det noterades att röstberättigade styrelseledamöter inte deltog i beslutet.

Antal ledamöter och suppleanter

Det beslutades att antalet ledamöter i styrelsen skall vara sju samt att antalet revisorer skall vara en utan suppleant.

Arvode

Det beslutades att ersättning till styrelsens ordförande skall utgå som ett fast arvode med 400 000 SEK; ersättning till övriga ledamöter skall utgå som ett fast arvode med 200 000 SEK. Beslöts vidare att revisorsarvode skall utgå enligt löpande räkning.

Val av ledamöter

Det beslöts (i) att omval sker av styrelseledamöterna Hans Wigzell, Per-Olof Edin, Rune Fransson och Raymond Hill; (ii) att nyval sker av Klaus Wilgenbus, Charlotte Edenius och Vlad Artamonov; (iii) att till styrelsens ordförande utses Hans Wigzell; (iv) att till styrelsens vice ordförande utses Per-Olof Edin. Beslöts att till revisor utses Deloitte AB, för närvarande med Thomas Strömberg som huvudansvarig revisor, för tiden intill slutet av årsstämman 2013.

Valberedningen

Årsstämman beslutade vidare att valberedningen ska bestå av fem ledamöter. De fem röstmässigt största ägarna utser var sin representant, varvid ägarförhållandena skall avse Euroclear Sweden AB:s register per den 1 september 2012. Ledamöterna i valberedningen skall offentliggöras så snart som de har utsetts och senast sex månader innan årsstämman 2013. Valberedningens ledamöter utser inom sig ordföranden för valberedningen. Om en ledamot av valberedningen avgår under mandatperioden eller blir förhindrad att fullfölja sitt uppdrag skall den aktieägare som utsett ledamoten utse en ny ledamot. Om ägarförhållandena väsentligen förändrats innan valberedningen har slutfört sitt arbete skall, om valberedningen så beslutar, en ändring ske i valberedningens sammansättning på sätt som valberedningen finner lämpligt (med beaktande av de principer som gäller för hur valberedningen utses). Arvode skall inte utgå till valberedningens ledamöter. Eventuella omkostnader för valberedningen skall bäras av bolaget. Valberedningens mandattid löper intill dess sammansättningen av nästa valberedning har offentliggjorts. Valberedningen skall fullgöra de uppdrag som enligt Svensk kod för bolagsstyrning ankommer på den.

Riktlinjer för ersättning

Styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare godkändes.

Styrelsens förslag till beslut om prestationsrelaterat aktieprogram 2012

Styrelsens förslag till Prestationsrelaterat Aktieprogram 2012 (PSP 2012) godkändes

Bemyndigande om nyemission

Styrelsen bemyndigades att, längst intill tiden för nästa årsstämma och vid ett eller flera tillfällen utan företrädesrätt för aktieägarna samt med eller utan betalning med apportegendom, besluta om emission av högst så många nya aktier av serie B som vid tiden för det första emissionsbeslutet enligt detta bemyndigande motsvarar tio (10) procent av det totala aktiekapitalet, dock att sådan emission inte får medföra att bolagets aktiekapital överstiger bolagets högsta tillåtna aktiekapital enligt bolagsordningen. Aktierna avses kunna användas som vederlag vid affärstransaktioner

LEO-godkännande

Det togs beslut om att lämna s.k. LEO-godkännande av dels överlåtelse av aktier samt emissioner av aktier riktade till ledande befattningshavare i dotterbolag

Fullständig information om varje förslag som antogs av årsstämman kan laddas ner från www.karolinskadevelopment.com.

Tel: 073 093 60 80, e-mail: benjamin.nordin@karolinskadevelopment.com

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl investerare som patienter och forskare genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som kan säljas eller utlicensieras med hög avkastning. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt “deal flow”-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande nordiska universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. Portföljen består idag av 36 projekt, varav 15 projekt är i klinisk utveckling. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.