Lipidor rapporterar positiva kliniska fas I/II-data vid behandling av psoriasis

STOCKHOLM den 27 augusti 2013. Idag meddelade Lipidor positiva resultat från en fas I/IIa-studie som undersökt effekten och tolerabiliteten av bolagets sprayformulering AKVANO® / kalcipotriol för behandling av psoriasis vulgaris, den vanligaste formen av psoriasis. Karolinska Development äger 50% av Lipidor.

"De positiva studieresultaten utgör en viktig milstolpe för Lipidor i utvecklingen av en produkt med lika god effekt som dagens marknadsledande kalcipotriolbehandlingar, men med överlägsna kosmetiska egenskaper som ökar användarvänligheten. En behandling som gör det lättare att följa läkarens ordination kan förbättra psoriasispatienternas livskvalitet ", säger Anders Carlsson, VD för Lipidor.

Olika typer av salvor, krämer och lösningar används i behandlingen av psoriasis men patienterna använder dem inte alltid så ofta som läkaren ordinerat. Det beror till stor del på att produkterna kladdar, absorberas dåligt och därför ligger kvar på huden allt för länge, vilket upplevs som obehagligt och kan leda till missfärgning av kläder.

Lipidor utvecklar AKVANO® / kalcipotriol, en vattenfri sprayformulering som innehåller kalcipotriol, ett vitamin D-derivat vilket är en av hörnstenarna vid behandling av mild till måttlig psoriasis vulgaris. AKVANO®-teknologin möjliggör effektiv tillförsel av den farmaceutiska ingrediensen. Efter applicering avdunstar de substanser som underlättar transporten av kalcipotriol snabbt och lämnar en angenäm känsla på huden och ett kosmetiskt tilltalande resultat.

Data från den nyligen avslutade fas I/IIa-studien med 24 psoriasis vulgaris-patienter visar att sprayformuleringen AKVANO® / kalcipotriol hade en tydlig och signifikant effekt på sjukdomen jämfört med placebo. Effekten var jämförbar med en redan marknadsförd formulering av kalcipotriol. Detta innebär att det primära målet med studien uppfylldes. I studien erhöll patienterna tio utvärtes behandlingar under 12 dagar. Inga säkerhetsproblem noterades.

Cirka 125 miljoner patienter över hela världen lider av psoriasis. Sjukdomen kan ta sig olika uttryck – mellan 80 och 90 procent av patienterna drabbas av psoriasis vulgaris vilket vanligen orsakar plack av snabb hudackumulering på vissa delar av kroppen. Ett sätt att bedöma sjukdomens svårighetsgrad är att observera hur stor del av kroppens yta som täcks av plack eller hudlesioner; dessa kan vara tydligt lokaliserade eller utbredda. Psoriasis kan orsaka klåda och smärta, fjällning av hud och blödande sår. Livskvalitetsaspekter, inklusive självmedvetenhet och socialt tillbakadragande, är viktiga faktorer i hanteringen av sjukdomen och följsamheten till behandlingen.

Anders Carlsson, VD, Lipidor AB

Tel: +46 (0)73 778 06 43, E-mail: anders.carlsson@lipidor.se

Tel: +46 (0)72 744 41 23, E-mail: torbjorn.bjerke@karolinskadevelopment.com

Tel: +46 (0)73 093 60 80, E-mail: benjamin.nordin@karolinskadevelopment.com

Om Lipidor
Lipidor är ett drug delivery-företag med fokus på utvärtes behandling. Bolagets patenterade teknologi AKVANO® kan utnyttjas för att utveckla innovativa sprayformuleringar av de flesta läkemedelssubstanser som används för topikal behandling. Det längst avancerade produktkonceptet är en AKVANO®-baserad sprayformulering med kalcipotriol för behandling av psoriasis vulgaris. Företaget utvärderar också ett liknande AKVANO®-baserat produktkoncept med en kombination av kalcipotriol och en kortikosteroid för samma indikation.

Om den kliniska prövningen
Det primära målet med den kliniska fas I/IIa-studien uppfylldes då AKVANO® / kalcipotriol visade en tydlig och signifikant effekt på psoriasissymtomen i jämförelse med motsvarande vehikelformuleringar, mätt med ultraljud som en minskning av infiltrattjockleken. Även ett sekundärt mål uppfylldes, då effekten på psoriasissymtomen visade sig jämförbar med den saluförda produkten Daivonex® lösning. 24 patienter (män och kvinnor) ingick i studien.

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl patienter och forskare som investerare, genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som kan säljas eller utlicensieras med hög avkastning. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt “deal flow”-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. Portföljen består idag av 35 projekt, varav 16 projekt är i klinisk utveckling. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.