• Katalys/

Åtta av tio svenskar ser Sverige som ett klassamhälle – visar ny klassutredning

I den första rapporten i utredningen ”Klass i Sverige” som presenteras idag måndag visar professor Göran Therborn och hans medarbetare att klass fortfarande spelar en viktig roll för väljarna. Utredningen är den första av ett 20-tal som släpps under våren av tankesmedjan Katalys i den största utredningen av det svenska klassamhället som någonsin gjorts.

Ett trettiotal forskare har under ledning av professor emeritus vid universitetet i Cambridge, Göran Therborn och Katalys chef Daniel Suhonen kartlagt det svenska klassamhället. Projektet presenteras idag vid en presskonferens kl 12.00 på ABF-huset, Sveavägen 41. (Frågor om den öppna presslunchen besvaras av Niels Stöber 070-539 94 63 eller niels.stober@katalys.org).

Utredningen är unik i sitt slag och kommer förutom ett 20-tal rapporter mynna ut i en omfattande föreläsningsserie som genomförs i samarbete med ABF Stockholm. Seminarierna hålls på ABF-huset i Stockholm och även vid möten runt om i landet. Målet är att sätta klassfrågorna och en välgrundad klassanalys på agendan igen.

Klass är viktigt för väljarna

Den första rapporten om klassidentitet och politisk mobilisering visar att 8 av 10 väljare ser att Sverige är ett klassamhälle. Bland Rödgröna väljare är det 9 av 10 som anser det, men även 3 av 4 allians och SD-sympatisörer erkänner klassamhället. Undersökningen visar också att identifikationen med arbetarklassen är lägre än andelen som rent sociologiskt är arbetarklass vilket visar att arbetarklassen är osynliggjord och att klass inte står på agendan.

– Det har upprepats ofta de senaste åren att klass förlorat sin betydelse, men vi visar att trots att klass knappt nämns i politiken är klassamhället högst påtagligt för de flesta väljare och spelar en stor roll för deras syn på politiken och samhället, säger Daniel Suhonen.

Rapporten visar också på intressanta skillnader mellan de två stora arbetarpartierna S och SD:

SD-väljarna är ofta arbetare och stolta över det på samma sätt som S-väljarna, men ser inte i samma utsträckning att Sverige är ett klassamhälle. Att tala om klass och klassklyftor och att rikta sig direkt till arbetare och egenföretagare i deras klass- och yrkesidentitet skulle kunna nå dem.

– Att återvinna arbetarklassens förtroende är socialdemokratins guldreserv, säger Göran Therborn.

Presslunchen hålls idag 29/1 kl 12-13 ca på ABF-huset, Sveavägen 41. Det är bara att komma mot uppvisande av presslegitimation.

Frågor besvaras och intervjubokningar besvaras av Niels Stöber 070-539 94 63 eller niels.stober@katalys.org