• Katalys/

Diskussion om kortare arbetstid lockar Norges tidigare justitieminister och LO-bas till Stockholm

Det fackliga idéinstitutet Katalys lanserar i veckan rapporten ”Måste vi arbeta 8 timmar per dag?” en plan för hur sju timmars arbetsdag kan införas på fem år utan att riskera samhällsekonomin. Rapporten presenteras vid ett seminarium i Stockholm på onsdag kväll.

Vid seminariet medverkar den tidigare norska LO-ordföranden Gerd-Liv Valla, som skrivit förordet till rapporten. I Norge driver hon diskussionen om kortare arbetstid som ett sätt för löntagarna att ta ut sin del av den ökande produktionen och rikedomen.

– Det är intressant att lyfta frågan om att ta ett första stort steg med införande av en 35-timmarsvecka istället för att diskutera detta enbart i termer av 6-timmarsdag eller status quo, eftersom 6-timmarsdagen blivit en symbolfråga som lockar vissa och skrämmer andra, säger Gerd-Liv Valla.

– Sänkt arbetstid innebär varken en enkel lösning på samtliga stora samhällsproblem eller en ekonomisk katastrof. Men om denna reform genomförs på rätt sätt medför en sänkning av arbetstiden mer fördelar än nackdelar, säger Stig Tegle, en av rapportförfattarna.

– I grunden handlar det om värderingar. Vad värderar vi i livet och hur vill löntagarna ta ut sin del av den växande produktiviteten? I relation till de stora farhågor som ofta framförs är kostnaderna trots allt små för en ordnad arbetstidsförkortning till 35 timmar per vecka, säger rapportförfattaren Erik Hegelund i en kommentar.

Gerd-Liv Valla – tidigare LO-ordförande för LO i Norge, statssekreterare i statsministerns kansli under Gro Harlem Bruntland och justitieminister för Arbeiderpartiet, med lång tidigare facklig och politisk karriär bakom sig – idag verksam i norsk samhällsdebatt i debatten om kortare arbetstid

Seminariet ”Är sju timmars arbetsdag nästa reform?” arrangeras onsdag 2 december kl 18.00-19.30 i ABF-huset i Stockholm.

Medverkande: Gerd-Liv Valla, samt de två ekonomerna och rapportförfattarna Stig Tegle och Erik Hegelund. Samtalsledare är Katalys chef Daniel Suhonen

Rapporten finns att läsa på: www.katalys.org

Kontakt för att nå eller boka intervju med Gerd-Liv Valla: maila daniel.suhonen@katalys.org

För frågor om rapporten hänvisas till rapportförfattarna:

Erik Hegelund: 070-422 61 53
Stig Tegle: 070-663 00 28