Förstärkning av Katalys

Det fackliga idéinstitutet Katalys har sedan mitten av augusti fått en ny medarbetare i Niels Stöber. Niels Stöber är statsvetare och kommer nu vikariera för utredaren Enna Gerin som är studieledig under hösten och våren.
– Det har alltid varit fascinerande att följa Katalys arbete och projekt och jag är extremt motiverad att bidra med mina kunskaper och perspektiv, säger Niels Stöber.

– Det handlar dels om att fortsätta utveckla Katalys stora projekt som ”Klass i Sverige” och Vänsterns Opinionsdagar som jag kommer ta hand om men också om att bidra till att flytta samhällsdebatten i sin helhet åt vänster, säger Niels Stöber. Dessutom är det val både i Tyskland och Sverige, en perfekt tid för mig att ge mig in i samhällsdebatten.

– Vi är väldigt glada att Niels börjar hos oss. Förutom gedigna kunskaper om svensk inrikespolitik har han även ett internationellt perspektiv som vi kommer ha stor nytta av, säger Katalys chef Daniel Suhonen.

– Niels är en Tysklandskännare och fascinerad av ideologisk debatt som vi kommer ha mycket nytta av när vi fortsätter utveckla och expandera Katalys verksamhet, säger Daniel Suhonen.

– Det känns väldigt bra att Katalys fortsätter samla kompetens för att växla upp i idédebatten, inte minst inför valet 2018, säger Katalys styrelseordförande Matz Larsson.

Niels Stöber är sedan augusti 2017 utredare på Katalys. Han har tidigare arbetat på tyska arbetarrörelsens stiftelse FES stockholmskontor. Niels Stöbers främsta områden är idépolitik, internationell arbetarrörelse och välfärds- och migrationspolitik.

Katalys är ett oberoende fackligt idéinstitut som bedriver utredningsverksamhet och opinionsbildning. Våra verksamhetsområden är välfärd, samhällsekonomi, arbetsmarknad och fördelningsfrågor.

Kontakt:
Niels Stöber 070-539 94 63