Katalys: Järnvägen bör drivas samhällsnyttigt

I morgon, 28 augusti, släpper Katalys rapporten ”Fallet järnvägen”. Rapporten tar avstamp i den breda trend inom styrning av offentlig sektor som går under namnet New Public Management, och analyserar förändringar inom den svenska järnvägen sedan slutet av 1980-talet. Konsekvensen är ett sönderfallande järnvägssystem.

Rapporten har författats av Petter Ådahl, utredare hos Katalys, som har arbetat flera år som tågvärd.

– Sverige har gått från att organisera i princip alla samhällsnyttiga tjänster i offentliga monopol till att en mängd aktörer agerar på en politiskt skapad marknad. Järnvägen visar hur fel det kan bli, säger Ådahl.

Katalys föreslår i rapporten bland annat att tågtrafiken ska drivas efter samhällsnyttiga premisser.

– Det skulle kunna innebära att ett statligt företag får ensamrätt på den interregionala trafiken, med uppgift att köra den med samhällets bästa i åtanke. Inte för att göra maximal vinst på våra gemensamma spår, säger Victor Bernhardtz, utredare på Katalys.

Vidare vill Katalys bland annat se att Trafikverket tar tillbaka drift och underhåll av spåren samt övertar Jernhusens verksamhet och att högre krav ställs på kvalitet och bra arbetsvillkor vid upphandling av regional spårtrafik.

Rapporten ”Fallet järnvägen” presenteras under ett seminarium på Barnhusgatan 6 i Stockholm, 28 augusti kl. 10.00-11.15. Rapporten kommer där att kommenteras av politiker och järnvägsexperter.

Från och med imorgon kommer rapporten också att finnas tillgänglig på Katalys hemsida.

Kontakt:
Victor Bernhardtz, Katalys, 070-143 07 77
victor.bernhardtz@katalys.org

Järnvägen visar hur fel det kan bli
Petter Ådahl