Katalys stödjer Reepalus vinstutredning

I dag måndag presenterar det fackliga idéinstitutet Katalys en analys av Välfärdsutredningen som letts av Ilmar Reepalu. I rapporten som skrivits av den fristående utredaren Mats Wingborg argumenteras för att utredningens förslag bör genomföras.

– Just nu går ju näringslivets lobbying på högvarv för att skydda sina vinstintressen. Inte sedan striden om löntagarfonderna har tonläget varit så uppskruvat och sällan har spelplanen varit så ojämn. Därför är det viktigt att inte enbart aktörer som representerar egna vinstintressen agerar i den här frågan, säger Daniel Suhonen, chef på Katalys.

– Argumenten för att se Reepalus förslag som ett steg i rätt riktning är överväldigande. Vinstnivåerna är ett slöseri med skattemedel och lönsamheten i den skattefinansierade välfärden är dubbelt så hög som för tjänstesektorn som helhet, säger Mats Wingborg, fristående utredare och författare som skrivit rapporten.

– Vinsttänkandet inom välfärden har vidare bidragit till en skadlig marknadisering av välfärden, däribland en försämrad likvärdighet i skolan, säger Mats Wingborg.

– Flera välfärdsbolag hävdar att det inte längre kommer att kunna bedriva någon verksamhet om Reepalus förslag går igenom. Det är en bluff. I Danmark är det mycket vanligt med fristående skolor, trots att de inte får vara vinstdrivande. Varför skulle det då inte vara möjligt att driva skolor i Sverige som får gå med högst sju procent i vinst? säger Mats Wingborg.

– Dessvärre finns även socialdemokrater som i dag tvekar inför Reepalus förslag. En orsak är att risken är stor för att Alliansen går samman med SD och stoppar det i riksdagen. Men att redan nu backa från förslaget skulle vara olyckligt. S måste i stället driva Reepalus förslag och tvingas andra partier att bekänna färg, säger Daniel Suhonen, chef på Katalys.

– När skolkoncerner kan dra ner på antalet utbildade lärare till ett minimum för att öka vinsterna – då hotas ytterst viljan att betala skatt och stå upp för den gemensamma välfärden. Därför är det nu helt avgörande att den socialdemokratiska partikongressen ställer sig bakom Reepalus utredning. I annat fall väntar en svekdebatt, säger Mats Wingborg.

Rapporten presenteras idag i en debattartikel i Göteborgs-Posten: http://www.gp.se/nyheter/debatt/vinstkramarna-bluffar-1.4162115

Rapporten finns att ladda ner på www.katalys.org/rapporter

För frågor:
Mats Wingborg 070-774 37 22 eller Daniel Suhonen 0735-19 0106.