Nu stiftas jämlikhetsdag med plats för ny småkaka

Den 4 oktober 1983 demonstrerade arbetsgivare och stora delar av borgerligheten mot löntagarfonderna. De lyckades, fonderna avvecklades och dagen gjordes senare om till Kanelbullens dag.
– Nu gör vi om denna dag till en dag för JÄMLIKHET och självklart bjuder vi på kanelbullar. Men vi introducerar också en ny småkaka i form av Röda drömmar, som serveras till kaffet. Vi hoppas det inte ska skrämma bort någon, säger Per Sundgren stiftelsen Jämlikhetsfondens ordförande.

På Jämlikhetsdagen kommer två priser att delas ut:

• Jämlikhetspriset på 100 000 kronor tilldelas Ljuders Nickelsilverfabrik i Hovmantorp i Småland. Ljuders är något så unikt som ett sedan 35 år jämlikt och demokratiskt medarbetarägt och styrt företag, inom den mest konkurrensutsatta delen av vårt näringsliv. Här slipas, skärs och svarvas finmekaniska produkter med precisionen på en hundradels millimeter.
  • Hederspriset på 10 000 kronor tilldelas författaren Per Molander för boken Ojämlikhetens anatomi. Han visar hur ojämlikheten tenderar förstärkas, men också hur det är möjligt att med politiska medel bryta en ojämlik samhällsutveckling.

– Vi vill med vår fond och våra priser visa att det redan här och nu går att göra något som ökar det demokratiska deltagandet och minskar klyftorna i vårt samhälle, säger Per Sundgren.

söndag den 4 oktober mellan kl 13-16 i ABF-huset i Stockholm äger prisutdelningen och samtal och föredrag om jämlikhet rum.
Medverkar gör bland andra Nina Björk, Per Molander, Bengt Westerberg, Karin Olsson, Per Sundgren och Daniel Suhonen.

Arrangörer är: Jämlikhetsfonden och Katalys i samarbete med ABF-Stockholm

Kontakt: Per Sundgren nås på per.sundgren@sh.se eller mobil 073-733 68 92.

Taggar: