Statlig bonus till oseriösa yrkesgymnasier

I en ny rapport har det fackliga idéinstitutet Katalys låtit utredaren Sten Svensson studera vinstdrivande aktörer inom lärlingsutbildningarna inom gymnasieskolan. Det är en verksamhet präglad av allvarliga systematiska brister. Två stora privata skolkoncerner dominerar gymnasieskolans lärlingsutbildningar, Praktiska och Yrkesgymnasiet. Tillsammans har dessa företag 53 procent av antalet elever i årskurs 1.

– Affärsidén är att inrikta sig på en elevgrupp som andra skolkoncerner inte bryr sig om och sedan erbjuda dem en utbildning med  låg kvalitet, säger Sten Svensson, utredare till rapporten. Verksamheterna präglas ofta av få utbildade lärare, dåligt med verkstäder, utrustning och läromedel, få speciallärare, få modersmålslärare och lite elevvård.

– År efter år har dessa företag fått hård kritik och vitesföreläggande från Skolinspektionen. År efter år har skandalrapporter publicerats i olika medier runt om i Sverige men ingenting har hänt säger Daniel Suhonen, chef på Katalys. Företagen fortsätter med sin verksamhet och varje år tar de ut stora vinster.

– Orsaken till problemen är det svenska världsunika systemet med att aktiebolag får driva grund- och gymnasieskolor som skapat denna pågående skolskandal. Tanken var att konkurrensen om eleverna skulle driva fram en höjd kvalitet, säger Sten Svensson.

Märkligt bonussystem för oseriösa huvudmän

Men i sin granskning har ännu märkligare förhållanden påträffats. I ett projekt som heter ”Samverkan för bästa skola” har Skolverket och Skolinspektionen gemensamt utsett ett antal huvudmän som ska få statligt stöd för att höja kvaliteten i sina skolor. Skolkoncernen Praktiska är en av dem som först missköter sina skolor, får kritik och sedan erhåller koncernen extra stöd från Skolverket och Skolinspektionen på grund av denna missköttsel. Ju sämre verksamheten fungerar desto mer pengar går till företaget.

– Det utgår idag statlig bonus till oseriösa skolhuvudmän, säger Sten Svensson.

– En majoritet i Riksdagen vill idag bevara och skydda dessa företag. Men ska problemen kunna lösas måste förmodligen aktiebolagen i skolan avvecklas, säger Daniel Suhonen.

–Finns inget stöd för den linjen måste staten dra in tillstånden och stänga skolorna för företag som missköter sig grovt, säger Sten Svensson

Rapporten ”Med låg kvalitet som affärsidé – en granskning av oeriösa vinstdrivande aktörer inom gymnasieskolans yrkesprogram” släpps idag och kan läsas och laddas ner på www.katalys.org

För frågor och kommentarer:

Sten Svensson 072-2011564, sten.sven62@gmail.com
Daniel Suhonen 0735-190106, daniel.suhonen@katalys.org