Lär dig rätt ord inför weekendresan

Report this content

Genom att lära sig de vanligaste orden i ett språk och de ord som är intressanta för just dig, visar modern språkforskning att du kommer mycket längre med dina språkkunskaper. Orden i Keewords weekendpaket är anpassade för ett besök i en storstad. Plugga 20 ord om dagen i två månader och du kommer att kunna förstå cirka 75 procent av till exempel en artikel i en italiensk dagstidning.

Keewords är ett svenskt språkföretag på nätet som har samlat de 9.000 vanligaste orden i 12 språk. Välj en kurs kostnadsfritt som passar dig på www.keewords.com, och börja "flippa kort" på datorn, med Keewords app i mobilen och på läsplattan.

– 90 procent av språkinlärning handlar om att bygga just ordförråd. Ska du ut och resa så ta tillfället i akt och damma av dina språkkunskaper. Forskning visar att man kommer mycket längre i både tal och läsförståelse genom att fokuserat träna glosor, säger Sten Ernerot, vd på Keewords.

Keewords generella rekommendation är att du pluggar minst 10 ord om dagen för att uppnå bästa resultat, vilket betyder att du efter två månaders studier har lärt dig orden i paketet. Ökar du takten och pluggar 20 ord om dagen under samma period, kan du förstå 75 procent av en vanlig text, som menyn på restaurangen eller en artikel i dagstidningen.

Fakta om Keewords weekendpaket:

• En kurs innehåller i snitt 600 ord som handlar om människor, känslor, kultur, media, mat och dryck.
  • De mest studerade kurserna är: svenska/engelska, engelska/arabiska, engelska/italienska, svenska/kinesiska.
  • Exempel på mest ”flippade” ord (de som är svårast att lära) i weekendpaketen: Engelska: stew, faculty, pick, refrigerator, set, candy, mum, melon. Italienska: singolo, padre, interessare, provenienza, allogliere, nomou, identificare, consaperole.

Keewords är det snabbaste sättet att lära sig ett nytt språk.

Keewords har cirka 90.000 registrerade användare och finns tillgängligt för alla på www.keewords.com och som app för Iphone i App store. För att starta en kurs och börja studera registrerar man ett konto kostnadsfritt, antingen via sin e-mail eller via sitt konto på Facebook.

Idén till Keewords föddes ur en kärlekshistoria och är svaret på hur en svensk, som förälskat sig i en italienska, snabbast kunde lära sig ett nytt språk. Keewords är initiativtagare till EU-projektet KELLY, ett samarbete med 10 universitet och EU-kommissionen. Samarbetet har resulterat i de ordlistor som är nivåindelade enligt EU-standarden CEFR (Common European Framework of Reference) A1–C2 och som ligger till grund för tjänsten.

Sten Ernerot
VD, Keewords

epost: sten.ernerot@keewords.com

KEEWORDS

Keewords är en global tjänst för att lära sig språk, med unika verktyg för att sätta mål, träna och följa upp resultat. Till skillnad från traditionell språkinlärning fokuserar Keewords på motivation, ordförråd och resultat. Genom att lära ut de vanligaste orden i ett språk får du snabbare användning av dina nya språkkunskaper.

Taggar: