• Kela/

De förmåner som är bundna till folkpensionsindexet minskar med högst några euro i månaden

Inflationen under det tredje kvartalet 2015 var negativ. Det innebär att poängtalet för folkpensionsindexet och de förmåner som är bundna till indexet minskar med 0,4 procent i början av 2016.

FPA har fastställt att poängtalet för folkpensionsindexet 2016 är 1631, vilket är 0,4 procent lägre än poängtalet för 2015 eftersom inflationen har varit negativ. Folkpensionsindexet räknas årligen ut på basis av det levnadskostnadsindex som Statistikcentralen fastställer utifrån poängtal för det tredje kvartalet. Poängtalen påverkas bl.a. av priserna på livsmedel och bränsle, och dessa har nu sjunkit.

I praktiken sänker indexjusteringen de förmåner som är bundna till folkpensionsindex med några cent per dag ellr högst några euro i månaden. Exempelvis sjunker arbetsmarknadsstödet i början av nästa år från 32,80 euro till 32,68 euro per dag, vilket betyder 2,58 euro mindre i månaden.

Indexjusteringen minskar FPA:s utgifter för förmånerna med 21 miljoner euro 2016.

Dessutom har regeringen föreslagit (RP 30/2015) att studiestödet och barnbidraget från och med nästa år inte längre justeras med folkpensionsindex. Deras belopp förblir desamma som 2015.
En nivåhöjning av garantipensionen (RP 50/2015) vid ingången av 2016 skulle höja den fulla garantipensionen till 766,85 euro i månaden.

På FPA:s webbplats finns tabeller med de belopp som gäller för 2016 för följande förmåner som är bundna till folkpensionsindexet:

• folkpension

• handikappförmåner

• familjepension

• barnavårdsstöd

• grundtrygghet för arbetslösa och

• sjukförsäkringens minimidagpenningar.

Närmare information för kunder

www.kela.fi/web/sv/folkpensionsindex

Folkpensioner, handikappförmåner och familjepensioner i eurobelopp 2016 (tabell)

Närmare information för medier
FPA, aktuarie- och statistikavdelningen