Det lönar sig att söka studiestöd i tid

Det lönar sig att söka studiestöd i tid, eftersom stödet kan beviljas tidigast från början av den månad då ansökan inkommer.

För den som studerar vid en yrkesläroanstalt lönar det sig att söka studiestöd nu. I fråga om de flesta yrkesutbildningar kan man få studiestöd från och med augusti. För att FPA ska kunna bevilja studiestöd också för augusti måste ansökan om studiestöd lämnas in före månadens slut.

För högskole- och gymnasiestudier kan man i regel få studiestöd först från och med september, och den återstående ansökningstiden är därför längre. Det lönar sig ändå att lämna in ansökan om studiestöd genast när man fått en studieplats och den bekräftats, så att man kan lyfta studiestöd redan när studierna inleds.

För den som ännu inte med säkerhet har en studentbostad lönar det sig att i det här skedet söka studiepenning och statsgaranti för studielån. Bostadstillägg kan sökas senare med ett ändringsmeddelande när ett hyresavtal har ingåtts.

Det lönar sig att söka studiestöd på nätet

Det lönar sig att söka studiestöd via FPA:s e-tjänst www.fpa.fi/etjanst. Med en elektronisk ansökan går det lätt och smidigt att söka stödet.

Den genomsnittliga handläggningstiden för ansökningar om studiestöd är cirka två veckor..

Närmare information för kunder:
På nätet www.fpa.fi/studiestöd
Servicenumret för studiestöd 020 692 229 vardagar kl. 8–18