Förändringar i FPA-förmånerna år 2016

Förmåner som är bundna till folkpensionsindex minskar nästa år med 0,4 %. Även sjukvårdsersättningarna minskar och för läkemedelsersättningar införs en ny initialsjälvrisk. År 2016 sker också vissa förbättringar som gäller rehabilitering och garantipension.

I början av nästa år görs inga indexhöjningar till FPA:s förmåner. Däremot minskar många förmåner med 0,4 % eftersom inflationen har varit negativ. Studiepenningen och barnbidragen lösgörs från folkpensionsindex varmed deras belopp hålls oförändrade.

De förändringar som sker nästa år berör en stor del av dem som bor i Finland. Exempelvis fick 3,8 miljoner personer läkemedelsersättningar från FPA i fjol.

Åland har egen lagstiftning gällande vissa förmåner, vilket gör att alla förändringar inte automatiskt gäller Åland.

Nedan beskrivs de mest centrala förändringarna i den sociala tryggheten år 2016. Riksdagen har godkänt största delen av ändringarna, men alla lagar är inte ännu stadfästa. Vi uppdaterar de slutliga förändringarna på www.fpa.fi.

Inkomsternas inverkan på det allmänna bostadsbidragets bassjälvrisk skärps

Inkomsternas inverkan på det allmänna bostadsbidragets bassjälvrisk skärps i början av året från 40 % till 42 %. De godtagbara maximala boendeutgifterna är 2016 de samma som i år. Om vattenavgiften betalas separat från hyran eller vederlaget godkänns nästa år 18 euro/person till skillnad från 19 euro i år. De godtagbara beloppen för uppvärmningskostnader som betalas separat ändras inte.

Skärpningen gäller år 2016 cirka 105 000 bidragstagare. För dem beräknas det allmänna bostadsbidrag sjunka i medeltal med 9 euro. De här förändringarna hänger ihop med regeringsprogrammets sparåtgärder där målet är att under år 2016 spara in 22 miljoner euro ur utgifterna för allmänt bostadsbidrag.

Ersättningarna för privat sjukvård minskar (Regeringsproposition RP 106/2015)

Regeringen förutsätter inbesparingar som motsvarar 78 miljoner euro från sjukförsäkringens sjukvårdsersättningar. Inbesparingarna genomförs genom att skära ned ersättningstaxorna för privat läkare, tandläkare och munhygienistarvoden samt för undersökningar och behandlingar som ordinerats av läkare eller tandläkare. Taxorna för ersättningen för tandgranskning och protetiska åtgärder för frontveteraner hålls på 2015 års nivå. De nya ersättningstaxorna kan ses 1.1.2016 på adressen www.kela.fi/taksat (på finska).

Ny initialsjälvrisk på 50 euro för läkemedelsersättningar (Regeringsproposition RP 128/2015 rd)

Regeringen föreslår att läkemedelskostnader skulle ersättas från FPA först efter en årlig initialsjälvrisk på 50 euro, dvs. när de personliga läkemedelskostnaderna överstigit detta belopp. Initialsjälvrisken skulle vara 50 euro per kalenderår. Den ska inte gälla dem som är under 18 år.

Initialsjälvrisken ska ändå räknas in i årssjälvrisken, dvs. årstaket som år 2016 är 610,37 euro.

Grundersättningen för läkemedel höjs från nuvarande 35 till 40 %. Den lägre (65 %) och högre (100 %) specialersättningen hålls oförändrad. Däremot höjs den medicinspecifika självrisken från nuvarande 3,00 till 4,50 euro. När årssjälvrisken är överskriden är självrisken 2,50 euro per läkemedel och köp istället för nuvarande 1,50 euro.

Självrisken för resekostnader höjs (Regeringsproposition RP 106/2015)

Regeringen föreslår att självrisken för resor som FPA ersätter höjs från nuvarande 16 euro till 25 euro för en resa i enkel riktning. Samtidigt skulle årssjälvrisken för resor höjas från 272 euro till 300 euro i året.

FPA ersätter resor med taxi ifall kunden inte på grund av sin hälsa eller bristfälliga trafikförbindelser kan använda andra färdmedel. Taxiresor som FPA ersätter ska beställas från en regional beställningscentral. Om taxin beställs på annat sätt skulle självrisken stiga från 32 euro till 50 euro.

FPA kan utifrån kundens hälsotillstånd eller behov av hjälp bevilja en person rätt till så kallad bekant taxi. Från och med 1.1.2016 kan också resor med bekant taxi samordnas med andra resor åt samma håll. Resor samordnas inte om en patient med rätt till bekant taxi dessutom har ett intyg om rätt att resa ensam från hälso- och sjukvården.  Intyget görs på blankett SV 67r Intyg för reseersättning.

Små ändringar i sjukdagpenning och rehabiliteringspenning

Sjukdagpenningens minimibelopp sjunker från 24,02 euro till 23,93 euro per dag.

Regeringen föreslår att den årliga inkomstgränsen som berättigar till 70 procents ersättning sänks till 30 000 euro. Den nuvarande gränsen är 36 419 räknat i nivån för år 2015. Till den del som överstiger inkomstgränsen skulle sjukdagpenning och rehabiliteringspenningen istället för nuvarande 40 % vara 35 % till inkomster på 56 032 euro (nivån år 2015) och för överstigande inkomster 25 % (Regeringsproposition RP 105/2015).

För sjukdagpenningperioder som börjar år 2016 justeras sjukdagpenningen den partiella sjukdagpenningen och rehabiliteringspenningens inkomstgränser med lönekoefficienten som stiger 0,7 procent. Av arbetsinkomster som används som grund för dagpenningen avdras 4,60 % i försäkringsavgiftsavdrag.

Sjuförsäkringspremierna nästan oförändrade

Sjukförsäkringspremien för försäkrade är år 2016 1,3 % av den beskattningsbara förvärvsinkomsten i kommunalbeskattningen. Av skattepliktiga pensions- och förmånsinkomster är avgiften 1,47 %. Båda premierna sjunker 0,02 procentenheter jämfört med år 2015.

Arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift är 2,12 % av lönerna. Löntagare och företagare betalar en dagpenningsavgift som är 0,82 % av lönen eller arbetsinkomsten. Båda avgiftena stiger med 0,4 % jämfört med år 2015.

Tilläggsandelen för försäkrade företagare hålls på samma nivå som 2015, dvs. vid 0,13 %.

Premien som tas ut av beskattningsbara pensions- och förmånsinkomster sjunker år 2016 från 1,49 till 1,47 %.

Handikappbidragen blir lite lägre

Handikappbidragen sjunker vid årsskiftet med med 0,4 %.

Handikappbidragens belopp är år 2016 följande: grundbelopp 92,94 e/mån, förhöjt bidrag 216,87 e/mån ja högsta handikappbidraget 420,51 e/mån.

Vårdbidraget för pensionstaget är nästa år: grundbelopp 62,25 e/mån, förhöjt vårdbidrag 154,96 e/mån samt föhöjt vårdbidrag 327,67 e/mån. Veterantillägget är 105,13 e/mån.

Högre ersättning för rehabiliterande psykoterapi

Möjligheterna för vuxna att anlita rehabiliterande psykoterapi blir bättre i samband med att självrisken sjunker för terapibesök för personer över 26 år.

Från början av nästa år är ersättningen för rehabiliterande psykoterapi den samma för unga och vuxna. Samtidigt finns det bara en ersättningsnivå och terapeutens utbildningsgrad påverkar inte ersättningsbeloppet.

Nästa år betalar FPA 57,60 euro i ersättning för individuell terapi. Tidigare ersatte FPA antingen 37 eller 45 euro till vuxna, medan under 26-åringar fick antingen 52 eller 60 euro för sina terapibesök. Ersättningsbeloppet har varit beroende av terapeutens utbildning.

Maximiersättningar vid rehabiliterande psykoterapi 1.1.2016

Rehabilitering för personer med grava handikapp reformeras

Från början av år 2016 är beviljandet av rehabilitering inte längre beroende av om klienten får åtminstone förhöjt handikappbidrag eller förhöjt vårdbidrag för pensionstagare.

I och med lagändringen förändras också rehabiliteringens innehåll och namnet byts till krävande medicinsk rehabilitering. Syftet är att gravt handikappade som deltar i arbetslivet ska få bättre möjligheter att delta i rehabilitering varmed de kan få stöd för att upprätthålla sin arbetsförmåga.

Reformen siktar på rehabilitering som sätts in i rätt tid och är effektiv.

Lagstadgad yrkesinriktad Tyk-rehabilitering fortsätter som KIILA-rehabilitering

FPA:s lagstadgade yrkesinriktade Tyk-rehabilitering ersätts 1.5.2016 av en ny KIILA-rehabilitering.

Tyk-rehabiliteringen fortsätter till dess. Syftet med KIILA-rehabiliteringen är att förbättra och stöda klientens arbetsförmåga och möjligheter att hållas kvar i arbetslivet.

Ny öppen rehabilitering för personer med sjukdomar i stöd- och rörelseorganen

Nästa år kan FPA erbjuda en ny form av öppen rehabilitering för yrkesaktiva personer som har sjukdomssymtom i stöd- och rörelseorganen. Tules-rehabiliteringarna, som huvudsakligen ordnats som slutenvård får därmed ett alternativ som genomförs som öppen rehabilitering.

Öppen rehabilitering gör det möjligt att kombinera arbete och rehabilitering. Denna rehabilitering lämpar sig bättre för en del av klienterna än rehabiliteringsperioder på rehabiliteringsanstalt.

I oktober infördes en ny förmån som heter partiell rehabiliteringspenning. Den partiella rehabiliteringspenningen stöder förvärvsarbete parallellt med rehabiliteringen.

Kostersättningen för celiakipatienter slopas

Från och med år 2016 beviljas inte längre kostersättning för personer med celiaki. Utbetalningen av kostersättningen upphör vid årsskiftet.

Slopandet av kostersättningen beror på sparbehovet i statsekonomin samt statsrådets gemensamt godkända politiska lösning om hur pengarna ska riktas. Ändringen har också som mål att jämställa personer med olika sjukdomar och funktionshinder.

Företagshälsovårdsersättningarna höjs en aning

FPA ersätter arbetsgivare och företagare kostnader för företagshälsovård. Ersättningarnas maximibelopp fastställs varje år. För räkenskapsperioden 2015 höjs maximibeloppen per arbetstagare cirka 1,5 % jämfört med år 2014. Likaså stiger maximibeloppen år 2016 för företagare med 1,5 %.

Studiestödet medger högre inkomster för föräldrarna

Gränserna för föräldrarnas inkomster som påverkar studiepenningarna höjs med 13 % från och med 1.1.2016. Höjningen gäller bara studerande i åldern 18–19 år vid läroanstalter på andra stadiet, som bor någon annanstans än hos en förälder.

Om föräldrarnas inkomster är minst 61 010 euro minskar de studiepenningen, och om de är minst 80 200 betalas ingen studiepenning alls. Studiestödet för dem som redan har studiepenning justeras utan ansökan. Om en studerande inte ännu får studiepenning måste han eller hon lämna in en ansökan.

De årliga indexjusteringarna av studiepenningarna upphör vilket betyder att studiepenningarnas grundbelopp från 1.8.2015 gäller tillsvidare.

Beviljandet av studiepenning för sådana studier som helt avläggs utomlands ändras 1.8.2016. Ändringen innebär att en medbograre i Finland eller i ett annat EU- eller EES-land kan får studiestöd utan att ha bott i Finland minst 2 år inom det 5 närmaste åren. Det förutsätter att personen har andra starka band till Finland.

Förändringar i familjeförmåner

Moderskaps-, faderskaps- och föräldrapenningens minimibelopp minskar nästa år med 0,4 %. Minimibeloppet sjunker från 24,02 euro till 23,93 euro per dag. FPA justerar automatiskt löpande dagpenningar som utbetalas till minimibelopp.

Regeringen föreslår (RP 105/2015), att föräldradagpenningar som betalats förhöjda för 30 dagar slopas och att den dagpenningen bestäms enligt en ersättningsgrad på 70 % istället för nuvarande 75 %. Ändringen gäller föräldradagpenningsperioder som inleds år 2016.

Stödet för hemvård och privat vård av barn samt den partiella och flexibla vårdpenningen minskar 0,4% i början av år 2016. FPA justerar löpande stöd automatiskt.

Regeringen har föreslagit ändringar i lagen om småbarnspedagogik och stödet för privatvård av barn (RP 80/2015). Enligt förslaget ska FPA från och med 1.8.2016 betala lägre stöd för privat vård (63,93 e/mån) om barnet har rätt till 20 timmar förundervisning (dagvård) i veckan. Om barnet har rätt till mer än 20 timmar småbarnspedagogik i veckan betalas privatvårdsstödets vårdpenningen till ett högre belopp (173,74 e/mån).

Enligt en regeringsproposition (RP 70/2015) ska barnbidrag från och med nästa år inte längre justeras enligt folkpensionsindex. Barnbidragets eurobelopp är därför det samma som år 2015:  Barnbidraget är för ett barn 95,75 euro, för de andra barnet 105,80 euro, för det tredje barnet 135,01 euro, för det fjärde 154,64 euro och för varje därpå följande barn 174,27 euro. Ensamförsörjartillägget är 48,55 euro per barn som har rätt till barnbidrag.

Underhållsbidraget och underhållsstödet sjunker med 0,26 % från början av året. Minskningen beror på att levnadskostnadsindex har sjunkit. Det fulla underhållsstödet är från årsskiftet 154,77 euro per barn och månad. För närvarande är det fulla stödet 155,17 euro per månad, vilket betyder en minskning på 0,40 euro per månad. FPA justerar löpande underhållsstöd automatiskt.

Små förändringar till arbetslöshetstryggheten

Grunddagpenningens och arbetsmarknadsstödets fulla belopp är nästa år 32,68 e/dag.

Till villkoren för alterneringsledigheten föreslås skärpningar. Det skulle innebära att alterneringsledigheten begränsas till 180 dagar och ledigheten som kan vara 100-180 dagar måste tas ut i en följd. I och med skärpningen förutsätter alterneringsledighet minst 20 år i arbetslivet och en alterneringsersättning som motsvarar 70 % av den arbetslöshetsersättning, som den lediga vore berättigad till. Få ansöker om alterneringsledigt via FPA.

Garantipension får höjning på över 20 euro medan övriga pensioner minskar 0,4 %

Regeringen har höjt garantipensionens belopp varmed det garantipesionen stiger. Garantipensionens fulla belopp är nästa år 766,85 euro i månaden. Från garantipensionen avdras alla övriga pensioner och ingen garantipension betalas ut om övriga pensioner och ersättningar tillsammans uppgår till nästan samma belopp.

Folkpensionerna och familjepensionerna sjunker med folkpensionsindex 0,4 % i början av år 2016.

Folkpensionens fulla belopp för en ensamstående minskar med 2,33 euro till 634,30 euro i månaden. För gifta och sambon minskar folkpensionens fulla belopp med 2,07 euro till 562,62 euro i månaden.

Begynnelsepensionen för änkor och änklingar är nästa år 327,14 euro i månaden. Barnpensionens grundbelopp är 60,19 euro i månaden.

Pensionsbeloppen ändras automatiskt.

Bostadsbidrag för pensionstagare

År 2016 tillämpas samma uppvärmnings-, vatten- och underhållskostnader för bostadsbidrag för pensionstagare som år 2015. Däremot justeras gränserna för bassjälvrisken, tilläggsjälvrisken och förmögenhet eftersom de är bundna till folkpensionsindex.

Att arbeta som pensionär

Det är möjligt att arbeta som pensionär. Om man får rehabiliteringsstöd eller sjukpension från FPA får bruttoinkomsterna vara högst 743,84 i månaden år 2016. Denna inkomstgränsen gäller även om personen utöver FPA-pensionen eller stödet får arbetspension, som har en högre inkomstgräns.

Om inkomstgränsen överskrids måste man anmäla det till FPA. I allmänhet avbryts då utbetalningen av rehabiliteringsstöd eller sjukpension. År 2016 är inkomstgränsen 2,73 % lägre än år 2015.

De som har ålderspension kan arbeta utan begränsningar. Arbetsinkomsterna kan ändå inverka på beskattningen av pensionen samt möjligtvis på bostadsbidraget.

Ytterligare information till kunderna:
FPA förmåner i eurobelopp 2016 (pdf)

På webben

De nya förmånsbeloppen publiceras på FPA:s webbplats 1.1.2016