• Kela/

FPA:s styrelse har utnämnt direktörerna för resultatenheterna i den nya organisationen

FPA:s organisation delas upp i sex resultatenheter nästa år. Reformen lättar upp förvaltningen och ger verksamheten en tydligare struktur. FPA:s styrelse utnämnde vid sitt möte 27.8 direktörerna för de sex resultatenheterna.

Direktörerna för resultatenheterna i FPA:s nya organisation 1.1.2016

• Direktör för resultatenheten för kundrelationstjänster (direktör för kundrelationer) Elise Kivimäki
  • Direktör för resultatenheten för förmånstjänster (förmånsdirektör) Anne Neimala
  • Direktör för resultatenheten för ICT-tjänster (ICT-direktör) Markku Suominen
  • Direktör för resultatenheten för utvecklingstjänster (utvecklingsdirektör) Esko Karjala
  • Direktör för resultatenheten för gemensamma tjänster (direktör för gemensamma tjänster) Sari Hänninen
  • Direktör för resultatenheten för stabstjänster (stabsdirektör) Juhani Rantamäki

Antalet försäkringsdistrikt minskar till fem

FPA:s styrelse beslutade också att man frångår den nuvarande indelningen i 24 försäkringsdistrikt. Från början av nästa år finns det fem försäkringsdistrikt: Södra, Västra, Mellersta, Östra och Norra försäkringsdistriktet.

Reformen av försäkringsdistrikten medför inga förändringar i nätet av FPA-byråer utan påverkar främst hur handläggningsverksamheten organiseras. De fem nya försäkringsdistrikten utgör en del av den nya resultatenheten för förmånstjänster som ansvarar för att förmånshandläggningen och beslutspraxisen är effektiv och enhetlig i hela landet.

Samarbetet mellan FPA och alla kommuner fortsätter som tidigare på de olika orterna. Reformen inverkar inte heller på placeringen av de FPA-anställdas arbetsplatser.

I det Södra försäkringsdistriktet (Eteläinen vakuutuspiiri) ingår nuvarande Helsingfors, Esbo, Vanda-Borgå, Södra Karelens, Mellersta Nylands, Västra Nylands, Kymmenedalens, Päijät-Häme försäkringsdistrikt, centret för sjukpensionsärenden och centret för internationella ärenden.

I det Västra försäkringsdistriktet (Läntinen vakuutuspiiri) ingår nuvarande Åbo, Österbottens, Egentliga Finlands och Satakunta försäkringsdistrikt samt FPA Åland och centret för tolkningsservice för handikappade.

I det Mellersta försäkringsdistriktet (Keskinen vakuutuspiiri) ingår nuvarande Tammerfors, Södra-Birkalands, Egentliga Tavastlands och Södra Österbottens försäkringsdistrikt.

I det Östra försäkringsdistriktet (Itäinen vakuutuspiiri) ingår nuvarande Norra Savolax, Södra Savolax, Norra Karelens och Mellersta Finlands försäkringsdistrikt och Studiestödscentralen.

I det Norra försäkringsdistriktet (Pohjoinen vakuutuspiiri) ingår nuvarande Uleåborgs, Mellersta Österbottens, Norra Österbottens och Lapplands försäkringsdistrikt.

Läs även: meddelande 11.6.2015: FPA förnyar sin organisation för att trygga servicen

Närmare information för medierna:

FPA:s generaldirektör Liisa Hyssälä, tel 020 634 1212
FPA:s styrelseordförande Anneli Taina, tel 0400 852 626

FPA:s organisation:
FPA:s organisation 2015 (pdf)
FPA:s organisation fr.o.m. 1.1.2016 (pdf)

Bilderna på de valda direktörerna för resultatenheterna: