FPA-servicen i Träskända sköts tillfälligt på skattebyrån

På grund av renovering betjänar FPA tillfälligt sina kunder i Träskända i Nylands skattebyrås lokaler. Renoveringen uppskattas pågå fyra månader.

En renovering av FPA-byrån i Träskända inleds 14.9. Under den tid renoveringen pågår erbjuder FPA sina kunder service i begränsad omfattning i Nylands skattebyrås lokaler på adressen Yhteiskouluntie 13. De närmaste FPA-byråerna som kunderna också kan vända sig till är byråerna i Kervo, Hyvinge och Mäntsälä.

De kunder som vill besöka de tillfälliga lokalerna erbjuds i första hand service på bokad tid. På grund av renoveringen har man ökat antalet tider som kan bokas. Dessutom får kunderna allmänna råd i FPA-ärenden. Den service som kundrådgivarna kan erbjuda är ändå begränsad i jämförelse med vanlig byråservice. Detta beror på att tjänstemännen i de tillfälliga lokalerna inte har tillgång till alla kunduppgifter.

Ofta räcker det med ett samtal

Många ärenden kan skötas genom ett telefonsamtal till FPA:s servicenummer. Telefonservicen ger kunderna råd vardagar klockan 8–18. Om ett ärende kräver längre tid kan man t.ex. boka tid för rådgivning per telefon. Tid kan bokas per telefon, på serviceställena och på nätet.

Datumen för utbetalning av förmåner går lätt att kontrollera via den automatiska telefonservicen, tfn 020 634 0220.

Du kan också sköta dina ärenden på nätet

Du kan också sköta dina ärenden på nätet, www.fpa.fi/etjanst. I e-tjänsten kan du kontrollera dina egna uppgifter, ansöka om ett flertal förmåner och skicka nödvändiga bilagor.

På förstasidan i e-tjänsten ser du bl.a. kommande och senaste utbetalningar, de nyaste besluten och påminnelser om t.ex. bilagor som du inte har skickat in. Den uppskattade handläggningstiden för de enskilda förmånerna kan du också se i e-tjänsten. Man loggar in på e-tjänsten med bankkoder eller med ett mobilcertifikat (mobil ID).

Närmare information för kunderna:

www.fpa.fi/sok-servicestalle

www.fpa.fi/servicenummer

www.fpa.fi/tidsbokning

Närmare information för medierna:
Mellersta Nylands försäkringsdistrikt
distriktschef Arto Maja, tfn 020 635 0201  eller 040 733 5222