Grunderna för handikappförmåner blir enhetligare

I och med en lagändring kommer handikappförmåner allt oftare beviljas utifrån en bedömning av kundens behov. Från och med juni 2015 blir även grunderna för handikappförmåner enhetligare än hittills.

FPA:s handikappförmåner för personer med funktionsnedsättning är handikappbidrag för personer under 16 år, handikappbidrag för personer över 16 år, vårdbidrag för pensionstagare samt kostersättningen som beviljas i samband med celiaki. Alla dessa förmåner utom kostersättningen finns i tre olika belopp beroende på kundens behov av stöd. (grundbelopp, förhöjt bidrag och det högsta bidraget).

Från och med 1.6.2015 kan FPA bevilja handikappbidrag för personer över 16 år till grundbelopp även om funktionsnedsättningen inte orsakar särskilda kostnader. Bidraget beviljas då utgående de men som sjukdomen eller handikappet orsakar. Det betyder att bidrag kommer att kunna beviljas bland annat ungdomar med mentala störningar som orsakar betydande men, men som inte uppfyller nuvarande krav om särskilda kostnader.

Bidrag för längre tid

Från och med juni beviljas handikappbidrag inte längre enbart utifrån särskilda kostnader. Ett villkor för handikappbidrag är att handikappet eller sjukdomen orsakar men eller behov av hjälp, handledning eller tillsyn. Däremot kan särskilda kostnader efter ändringen höja bidraget från grundbeloppet till förhöjt belopp. Som särskilda kostnader beaktas då exempelvis utgifter för hemtjänster, läkare, läkemedel eller rehabilitering.

Lagändringen innebär också att FPA kan bevilja handikappförmåner för en längre tid och allt oftare tillsvidare, eftersom bidragsvillkoren inte längre kräver kostnadsutredningar. De utgifter som bidragstagarna har varierar ofta även om själva sjukdomen eller funktionsnedsättningen hålls oförändrad. Därför antas lagändringen innebära att handikappbidragen blir rättvisare och bättre uppfyller kraven på likabehandling.

Vad förändras?

• Handikappbidraget för personer under 16 år hålls oförändrat
  • Handikappbidraget för personer över 16 år förutsätter inte längre särskilda kostnader
  • Det högsta handikappbidraget för personer över 16 år och vårdbidrag för pensionstagare beviljas inte längre enbart utifrån särskilda kostander, utan behovet av hjälp, handledning och tillsyn bedöms alltid. I samband med handikappbidrag för personer över 16 år bedöms dessutom de men som sjukdomen eller funktionsnedsättningen orsakar.
  • Särskilda kostnader kan höja handikappbidragets grundbelopp till förhöjt belopp
  • Lagändringen gäller handikappförmåner som börjar utbetalas 1.6.2015 eller senare
  • Löpande bidrag fortsätter som tidigare enligt gällande beslut fram till följande justering.

Ytterligare information till medierna:
FPA, Hälsoavdelningen
Planerare Pia Kankare, tfn 040-159 0388