Nya studerande ska spara sina lönekvitton

Studerandens egna inkomster inverkar på studiestödets belopp. De som inleder studierna i höst gör klokt i att spara sina lönekvitton för hela året. De kan behövas i februari 2017 då FPA genomför en inkomstkontroll på studerandes inkomster från år 2015.

Vid inkomstkontrollen jämförs studiestödstagarens inkomster för hela året med årsinkomstgränsen. Årsinkomstgränsen är beroende på hur många månader man lyfter studiestöd under kalenderåret.

Nya studerande, som inleder sina studier i september och lyfter studiestöd för 4 månader i år kan förtjäna 18 400 euro utan att de inverkar på studiestödets belopp. Om inkomstgränsen överskrids blir man tvungen att ge en utredning till FPA om tidpunkten för när inkomsterna förtjänats, d.v.s. innan man inledde sina studier eller under studietiden.

Om man som studerande vet att årsinkomstgränsen kommer att överskridas kan man lyfta studiestöd varje månad fr.o.m. september (4 stödmånader) om man samtidigt ser till att inkomsterna i slutet av året inte överskrider 2 640 euro (i medeltal 660 e/mån brutto).

Inkomstgränsen är högre, om studeranden inte använder alla sina studiestödsmånader under hösten. På FPA:s webbplats finns ett beräkningsprogram, med vilket det är lätt att uppskatta inkomstkontrollens slutresultat.

Tidpunkten för när inkomsten utbetalats är avgörande

Vid studiestödets inkomstkontroll beaktas alla skattepliktiga inkomster samt kapitalinkomster (dock inte studiepenning eller annat studiestöd från FPA). Inkomsterna beaktas i inkomstkontrollen om de utbetalats under studietiden. T.ex. om semesterpenningen utbetalas först i september för ett arbetsförhållande under sommarmånaderna beaktas de som inkomst som fåtts under studietiden, även om arbetet utförts innan studierna inleddes.

Vid inkomstkontrollen beräknas studietiden fr.o.m. den månad då studierna inleddes d.v.s. då det varit möjligt att lyfta studiestöd till ifrågavarande studier. T.ex. om studierna inleds 1.9. och studeranden lyfter studiestöd först i november, beaktas han ändå i inkomstkontrollen som en studerande fr.o.m. september.

Det är skäl att studiestödstagare själva kontrollerar sina inkomster i förhållande till stödmånaderna senast på våren när alla uppgifter om föregående års inkomster blir tillgängliga. Om inkomsterna överskrider årsinkomstgränsen kan man återbetala det studiestöd som utbetalts till för stort belopp inom maj månad 2015. Då undviker man återkrav med en 15 procents förhöjning.

Det lönar sig att spara alla intyg och kvitton över inkomster som införtjänats med tanke på inkomstkontrollen. Intygen ska innehålla uppgifter om utbetalningstid och belopp. I februari 2017 skickar FPA återbetalningsförslag till de studiestödstagare, vars inkomster överskrider årsinkomstgränsen. Därefter måste studeranden utreda för FPA när inkomsterna har förtjänats, dvs. om det skedde under eller utanför studietiden 2015.

Exempel på inkomstkontroll

Erik jobbar från januari till augusti och förtjänar 3 000 e/mån (sammanlagt 24 000 e). I september inleder han sina studier vid en högskola och börjar lyfta studiestöd (499,60 e/mån) för fyra månader (september–december 2015). Erik slipper återkrav eftersom han ser till att inkomsterna mellan september–december vid sidan av studiestödet är högst 2 640 euro.

Ytterligare information till kunder:
Om du inlett studierna eller utexaminerats under året för inkomstkontrollen

Servicenummer för studiestödsärenden tfn 020 692 229, mån–fre kl. 8–18

Studiestödet på Facebook: www.facebook.com/opintotuki

Ytterligare information till medier:
Studiestödsgruppen vid FPA, chefsplanerare Ilpo Lahtinen, tfn 020 634 3254
fornamn.efternamn@fpa.fi