Störningar i postgången kan fördröja utbetalning av stöd

Fackförbundens åsiktsyttring på fredag 18.9. inverkar mycket lite på FPA:s kundservice. FPA-byråerna och telefonservicen fungerar nästan som vanligt. Avbrotten i postgången kan dock fördröja utbetalningen av FPA-förmåner.

Två FPA-byråer håller stängt på fredag på grund av åsiktsyttringen.

I Helsingfors håller byrån i Malm stäng, men alla övriga FPA-byråer i Helsingfors betjänar som vanligt.

I Esbo centrum håller FPA-byrån stäng på fredag klockan 11-14, men Mattby-Olars och Alberga betjänar som vanligt med det undantag att Alberga-byrån stänger redan klockan 14 på grund av renovering av kundutrymmena.

Störningarna i postgången inverkar särskilt på utbetalningen av arbetsmarknadsstöd och grunddagpenning. Kunder som postat sitt meddelande om arbetslöshetstid till FPA, kan vara beredda på att meddelandet antagligen inte kommer fram i tid. Det betyder att också utbetalningen av arbetslöshetspenningen försenas.

FPA påminner om att det lönar sig att meddela sin arbetslöshetstid i e-tjänsten på FPA:s webbplats. Man loggar in med sina nätbankskoder eller sitt mobil ID, som man får av telefonoperatören. På många av FPA:s serviceställen finns datorer där kunderna vid behov kan sköta sina ärenden elektroniskt.

Ytterligare information till kunderna
FPA:s servicenummer för frågor om arbetslöshetsstöd: 020 692 230

FPA:s serviceställen och andra kontakuppgifter www.kela.fi/web/sv/kontaktaoss