Studiepenningarna höjs med 0,4 procent i augusti

Studiepenningarna höjs med cirka 0,4 procent från och med augusti. Indexhöjningen av studiepenningen i enlighet med förändringen i levnadskostnaderna görs nu för andra och eventuellt sista gången. Enligt statsminister Sipiläs regeringsprogram ska indexhöjningarna av studiepenningen slopas från och med 2016.

Efter höjningen i augusti blir studiepenningens maximibelopp för studerande vid läroanstalter på andra stadiet 250,28 euro per månad. För nya högskolestuderande är beloppet 336,76 euro och för studerande som inlett sina högskolestudier före 1.8.2014 är beloppet 303,19 euro per månad. Studiepenningens belopp ökar med drygt en euro per månad. För studerande som bor hos sina föräldrar och för minderåriga studerande blir höjningen mindre.

Studiestödet består av studiepenning, bo­stadstillägg och statsgaranti för studielån. För högskolestuderande som bor självständigt är studiestödets maximibelopp 905–938 euro och för övriga studerande 852 euro per månad.

Kompetenspoäng införs i den grundläggande yrkesutbildningen

Inga andra väsentliga förändringar görs i studiestödet för läsåret 2015–2016.

Lagändringarna i fråga om yrkesutbildning orsakar smärre förändringar också i studiestödet. Kompetenspoäng ersätter studieveckor inom den grundläggande yrkesutbildningen. Yrkesinriktade studier betraktas som heltidsstudier och berättigar till studiestöd, om deras omfattning är minst 4,5 kompetenspoäng eller minst 3 studieveckor per studiemånad.

I och med förändringarna i fråga om yrkesutbildningen preciseras också maximistödtiden för studiestödet. När den normala studietiden gått ut kan studiestöd beviljas för högst 12 månader när den studerande avlägger andra yrkesinriktade studier än en yrkesinriktad grundexamen.

Waltti-biljetterna inverkar på skolresestödet

Det nya biljettsystemet för busstrafiken påverkar skolresestödet på de orter där Wallti-biljetterna tas i användning. Inom regiontrafik där Waltti-biljetter används kan gymnasiestuderande och studerande inom den grundläggande yrkesutbildningen få skolresestöd om den studerandes dagliga skolresa från hemmet till läroanstalten är minst 10 km. Ibruktagandet av Waltti-biljetterna inverkar på hur och var den studerande kan köpa skolresestödsbiljetter. Den studerande kan fråga om biljettförsäljningsställena av läroanstalten eller stadens serviceställe.

Närmare information för kunderna:

På nätet http://www.fpa.fi/studiestod

FPA:s servicenummer för studerande tfn 020 692 229, mån–fre kl. 8–18 (i juli kl. 9–16.30)

Närmare information för medierna:

chefsplanerare Piia Kuusisto, tfn. 020 634 3415

jurist Reeta Paatelma, tfn. 020 635 4333