• Kela/

Villkoren för beviljande av medicinsk rehabilitering för personer med svår funktionsnedsättning ändras

Från 1.1.2016 kommer möjligheten att få medicinsk rehabilitering för personer med svår funktionsnedsättning inte längre att vara beroende av att den sökande har en handikappförmån. Samtidigt ändras benämningen på rehabiliteringen till krävande medicinsk rehabilitering.

I början av nästa år ändras grunderna för beviljande av medicinsk rehabilitering för personer med svår funktionsnedsättning.  I fortsättningen krävs det inte längre att den sökande har handikappbidrag med höjt eller högsta belopp för att han eller hon ska kunna få rehabilitering. I och med lagändringen ökar möjligheterna att inleda rehabiliteringen i rätt tid.

- Den här lagändringen, som FPA redan länge föreslagit, har stor betydelse för många som behöver rehabilitering. Förändringar i den sökandes handikappförmåner kommer inte längre att påverka rehabiliteringen. Dessutom kan FPA i fortsättningen bättre än hittills stödja personer i arbetslivet att fortsätta arbeta när personen i fråga har behov av krävande medicinsk rehabilitering. Rehabiliteringen inriktas också mer effektivt på dem som har det största behovet och den största nyttan av rehabiliteringen, säger Lyyti Harju, jurist vid FPA:s hälsoavdelning.

Grunderna för beviljande av sådan krävande medicinsk rehabilitering som klienten behöver är sjukdom eller kroppsskada samt aktivitetsbegränsningar eller delaktighetsinskränkningar som hänför sig till sjukdomen eller kroppsskadan. Begränsningen eller inskränkningen ska vara så stor att den medför betydande svårigheter för klienten att klara av aktiviteterna i det dagliga livet och att vara delaktig. Vid bedömningen av rehabiliteringsbehovet ska de faktorer som påverkar personens funktionsförmåga beaktas på ett övergripande sätt.

År 2014 fick 24 070 klienter sådan medicinsk rehabilitering för personer med svår funktionsnedsättning som ordnas av FPA. Det har uppskattats att lagändringen kommer att öka antalet personer som har rätt till rehabilitering med 7 700 personer före år 2017.

Ytterligare information till medierna:
FPA, hälsoavdelningen
rehabiliteringschef Tiina Huusko tfn 020 634 3221