Pressmeddelande 2011-05-12      Östergötlands final i simtävlingen Bästa Fyran lockar fjärdeklassare att simma

Report this content

För tredje året i rad satsar Svenska Simförbundet i samarbete med Kellogg’s på att få fler barn intresserade av simning med hjälp av Sveriges roligaste simtävling ”Bästa Fyran”. På söndag den 15 maj samlas fjärdeklassare på Motala Simhall för Östergötlands distriktsfinal.

- Detta är den tävling där stämningen är alltid ligger på topp med hejarklackar och glada simmare som gör sitt allra bästa. Bästa Fyran inspirerar barn att börja simma och röra sig, säger Marcus Wernström från Motala Simsällskap som är arrangörer.

Förra året tävlade ca 450 lag över hela landet i Bästa Fyran. Inför den kommande säsongen hoppas arrangörerna att ännu fler ska delta.

- Vi har under det gångna året jobbat hårt med att få upp ett bra kontaktnät mellan Simförbundet och simklubbarna ute i landet. Tävlingen bygger mycket på ideella krafter i klubbarna, säger Anders Höglund, simkunnighetsansvarig på Svenska Simförbundet.

Simtävlingen är en mixad lagkapp med både killar och tjejer från samma klass. Varje lag har fyra deltagare och var och en i laget ska simma 25 m valfritt simsätt. Bästa Fyran är en del i Svenska Simförbundets arbete med att öka simkunnigheten bland barn i landet. Kellogg’s har ett stort intresse att stödja verksamheter som får barn att må bättre och är mycket nöjda över att de kan bidra med att öka synligheten av Bästa Fyran bl a genom hemsidan www.bastafyran.se.

- Det ska bli spännande och jag är övertygad om att stämningen blir hög. Jag vet att lagen och deras klasser ser fram emot utmaningen, säger Marcus Wernström.

Distriktsfinalen i Motala går av stapeln söndagen den 15 maj med start klockan 15.00 på Motala Simhall.

För mer information kontakta:
Om distriktsfinalen i Motala
Marcus Wernström