Pressmeddelande 2011-05-26 Fjärdeklassare från Eiraskolan ”Bästa Fyran” i Stockholm

Report this content

Det var fullsatt på läktarna på Eriksdalsbadet när 800 fjärdeklassare samlades på onsdagen den 25 maj och gjorde upp om guldmedaljen i Bästa Fyran i Stockholms distriktsfinal. Stämningen var helt fantastisk, ropen skallade från hejarklackar och hela tävlingen avslutades med stort saft och bullkalas utanför stadshuset.

- Detta är den gång på året då vi fyller varenda läktarplats och har helt fullt även i bassängen. Jag vet ingen annan tävling där stämningen är så hög som på Bästa Fyran. Vi har haft fantastiska hejarklackar i år och publiken bidrar verkligen till att det blir en så härlig stämning kring finalen. Bättre än så här kan inte ett idrottsevenemang vara, säger Stina Enzell, projektledare för Bästa Fyran i Stockholm.

Det blev klass 4B från Eiraskolan som tog hem guldmedaljen och glädjen var enorm. Det var föräldrar till barnen som hade läst om tävlingen och anmälde klassen. Sedan har barnen tränat ihop.

- Det har varit en fantastisk upplevelse för den här klassen. Barnen har varit så motiverade och har tränat tillsammans. Jag är glad över att få varit med och uppleva den glädje barnen känt inför den här tävlingen, säger Charlotta som är en av föräldrarna som har varit med och stöttat laget.

Det är nu tredje året som Svenska simförbundet tillsammans med Kellogg’s spridit Bästa Fyran över hela landet och flera tusentals barn har deltagit i tävlingarna från norr till söder. Simkunnigheten bland yngre har minskat i Sverige. Med simkunnighet räknas att man på djupt vatten kan simma 200 meter varav 50 meter ryggsim. Svenska Simförbundet har satt som mål att senast 2012 ska alla barn i tredje klass kunna simma. Bästa Fyran är en av aktiviteterna för att öka simkunnigheten i Sverige.

Mer information om Bästa Fyran finns på www.bastafyran.se

För mer information:
Stina Enzell
Telefon 0709 - 36 08 86
stina.enzell@sparvagensim.se

Anders Höglund, Svenska Simförbundet
Telefon 08 – 627 46 44
anders.hoglund@simforbundet.se

Resultat från Bästa Fyrans Stockholmsfinal 2011:

1.    Eiraskolan, klass 4B              2:44.01
2.    Vasaskolan, klass 40s           2:48.13