Ny app effektiviserar Göteborgs Hamn

Report this content

Göteborgs Hamn är Skandinaviens största hamn och hanterar varje år över 21 miljoner ton olja. Det ställer krav på ett välsmort maskineri och effektivitet i alla delar av verksamheten. Med New Pipe, en applikation utvecklad av Kentor ska hamnen digitalisera och effektivisera den omfattande hanteringen av pumpning till och från fartyg.

”New Pipe gör det möjligt för rederier att snabbt få tydliga besked om när de kan pumpa och se kostnaden för pumpningen direkt när den är avslutad,” säger Dan-Erik Andersson, operativ chef på Göteborgs Hamn AB. ”Det kommer att spara tid och pengar både för fartygen och för hamnen.”

Dygnet runt

Den omfattande verksamheten i Göteborgs Hamn pågår året runt och dygnet runt. Både hamn och fartyg är måna om att kapaciteten utnyttjas så kostnadseffektivt som möjligt. Fram tills nu har administrationen av pumpningen skötts av ett äldre system. Det gamla systemet har medfört flera manuella moment och även saknat integration med andra delar av processen, som fakturering.

”Detta är ett affärskritiskt system och nu får vi allt integrerat och digitaliserat, vilket gör att både vi och fartygen bättre kan planera de olika momenten i samband med pumpning”, säger Dan-Erik Andersson.

”Vår lösning ger en bra överblick och enkelhet där hamn och fartyg direkt kan se statistik och kostnad för det som pumpats, vilket underlättar enormt”, säger Mikael Johansson, regionchef på Kentor.

Hjälper också ronderare

Vid sidan av New Pipe utvecklar Kentor även en applikation som hjälper de medarbetare som inspekterar rör i hamnen. Inspektionerna kallas rondering och sker dygnet runt och har fram tills nu skett med hjälp av streckkodsläsare och papper och penna. Med hjälp av den nya applikationen utvecklad av Kentor kan ronderarna via en egen platta få information om vilka kontrollpunkter som ska ronderas och när service ska göras, vilket under pågående pumpning sker minst varannan timme.

”Pumpningen sker dygnet runt likaså ronderingen och med den nya applikationen får ronderarna full koll på det som ska övervakas och hanteras”, säger Mikael Johansson.

Pressmeddelande: http://kentor.se/aktuellt/ny-app-fran-kentor-effektiviserar-goteborgs-hamn/

För mer information, vänligen kontakta:

Mikael Johansson, regionchef på Kentor

E-post: mikael.johansson@kentor.se

Om Kentor
Kentor är ledande inom tjänster och lösningar för digital transformation. Med över 300 medarbetare och kontor i Stockholm, Göteborg och St Petersburg kan Kentor effektivt driva det digitala förändringsarbetet för kunder i privat och offentlig sektor. Företaget har funnits sedan 1983 och är en del av TeleComputing-koncernen. För mer information, besök gärna: www.kentor.se