Keolis deltar i Stockholms bilfria dag

På lördag arrangerar Stockholms stad eventet – I stan utan min bil. Keolis kommer vara på plats i Kungsträdgården för att träffa resenärer och visa upp Stockholms miljövänliga laddhybridbussar.

Som kollektivtrafikföretag är Keolis med och bidrar till en bättre miljö. I en vanlig bil går det nämligen bara in fem personer, men i en buss går det in upp till 140 resenärer. Våra laddhybrider är dessutom ännu bättre för miljön än vanliga bussar. Visste du till exempel att en laddhybridbuss minskar de farliga koldioxidutsläppen med cirka 90 procent jämfört med en buss av äldre modell.

Laddhybridbussarna är en del av EU-projektet ZeEUS där bland annat, SL, Vattenfall, Viktoria Swedish ICT, Volvo och Keolis samarbetar. Bussarna går i vanliga fall på linje 73 mellan Ropsten och Karolinska.

”I stan utan min bil” är en satsning från Stockholm stad där alla stockholmare bjuds in till ett bilfritt område kring Stockholm city och Gamla stan, samtidigt som gång-, cykel- och kollektivtrafik gynnas. På Strömgatan lördag 19 september kl. 10-16 genomförs aktiviteter för både vuxna och barn. Förutom att lära sig mer om kollektivtrafik finns det även möjlighet att testa elcyklar, cykelskola för barn, cykelloppis och mycket mer.

Johan Nordfjäll, pressekreterare Keolis Sverige. Telefon:  08-5190 2022

Keolis affärsidé är att genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapa värde för resenärerna, samhället och ägarna. Keolis Sverige finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Dalarna, Östergötland och Närke. Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 15 länder på fyra kontinenter. www.keolis.se