Keolis först med 100% förnybart - välkommen till Stockholms grönaste buss

Som första trafikentreprenör kör Keolis nu alla sina 1 600 bussar på förnybart bränsle. För att uppmärksamma det och klimatmötet i Paris börjar en extra grön buss – både på insidan och utsidan – köras i Stockholms lokaltrafik i dag. Välkommen på pressträff i Stockholms grönaste buss från klockan 11.00 i dag.

– I november pensionerade vi vår sista fossildrivna buss.  Nu kör alla våra bussar på förnybart och en är lite mer grön än de andra. Med den gröna bussen vill vi visa att det är möjligt att nå en helt fossilfri fordonsflotta, säger Magnus Åkerhielm, vd på Keolis.

Keolis gröna buss kommer både att gå i linjetrafik och dyka upp på olika platser med start idag. Bussen kommer därefter rulla under hela tiden klimatmötet i Paris pågår.

Medier är välkomna tatt åka med bussen i dag klockan 11.00–13.00. Förutom resenärer finns Keolis vd Magnus Åkerhielm eller vår hållbarhetschef Ulf Rosengren ombord på bussen för att svara på frågor.

Tid: Torsdagen den 26 november kl. 11.00–13.00

Plats: Bussen kommer gå på linje 1 mellan Gjörwellsgatan 30 och Värtavägen (vid Fältöversten). Kontakta pressansvarig för exakt mötesplats.

Bakgrund: Keolis och vår fordonleverantör MAN samt våra drivmedelsleverantörer Aga, Lantmännen Agroetanol, FordonsGas Sverige, OKQ8, Perstorp och Bioventa har visat att det är möjligt att gå över till förnybara drivmedel.  Nu ställer vi våra förhoppningar till ett ambitiöst avtal under klimatförhandlingen i Paris

Johan Nordfjäll, pressekreterare Keolis Sverige. Telefon: 072-513 60 93/ 08-5190 2022

Keolis affärsidé är att genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapa värde för resenärerna, samhället och ägarna. Keolis Sverige finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Dalarna, Östergötland och Närke.
Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 15 länder på fyra kontinenter. www.keolis.se