Keolis kommenterar Arbetsdomstolens besked gällande en generell åldersgräns för bussförare

Idag kom Arbetsdomstolen med besked i rättegången mellan Keolis och Diskrimineringsombudsmannen.  Arbetsdomstolen dömer Keolis för åldersdiskriminering.

- Vi får följa Arbetsdomstolens beslut även om vi inte delar deras bedömning. Det har aldrig varit vår avsikt att diskriminera någon utan vi har agerat utifrån ett säkerhetsperspektiv, säger Cecilia Jerneheim, HR-Kommunikationsdirektör Keolis.

- Arbetsdomstolen konstaterar i sin dom att det inte funnits någon avsikt att kränka någon men att generell åldsgränsen inte kan ses som berättigad. Vi ser gärna att äldre är kvar i arbetslivet men det måste anpassas efter varje branschs förutsättningar. Som yrkeschaufför är man ansvarig för sitt fordon, sina resenärer och medtrafikanter och det ställer stora kvar på syn och reaktionsförmåga.

I Sverige har man rätt att ha en tillsvidareanställning till man är 67 år. Efter det har Keolis tillämpat behovsanställningar. Vid 70 års ålder har Keolis inte förnyat behovsanställningar för bussförare med hänsyn till det naturliga åldrandet. Det finns ingen övre åldersgräns för att arbeta kvar om man kan utföra andra uppgifter inom företaget.

Johan Nordfjäll, pressekreterare Keolis Sverige. Telefon: 08-5190 2022

Keolis affärsidé är att genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapa värde för resenärerna, samhället och ägarna. Keolis Sverige finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Dalarna, Östergötland och Närke. Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 15 länder på fyra kontinenter. www.keolis.se