Keolis köper nytt från Scania

Keolis har köpt 36 nya bussar från Scania. Bussarna kommer gå i trafik i Dalarna och Stockholm. Affären är värd drygt 100 miljoner kronor. Samtliga fordon drivs på ett förnybart bränsle.

-Vi satsar på moderna och miljöanpassade hybridsbussar till vår trafik i Falun och Borlänge. Dessutom förnyar vi flottan i Stockholm sydväst genom att köpa in 18 nya ledbussar, säger Karl Orton, teknisk direktör Keolis.

Femton av bussarna är så kallade treaxlade hybridbussar som drivs av ett förnybart bränsle tillsammans med en elmotor. Det är Scanias första hybridbussar i Sverige som är skräddarsydda för regionaltrafik. Elmotorn bidrar till minskad bränsleförbrukning och ger en tystar och bekvämare resa.

-Genom omfattande forskning på motorsidan har Scania idag marknadens bredaste utbud av alternativa drivmedel för Euro 6-motorer. Det finns lösningar som minskar koldioxidutsläppen med över 90 procent, redan här och nu, säger Krister Thulin, bussansvarig på Scania-Bilar Sverige.

Genom affären har Keolis drygt 110 hybrid- och elbussar i sin fordonsflotta. Sedan hösten 2015 går samtliga av Keolis 1600 bussar på ett förnybart bränsle.

Fordon
18 st Scania Citywide ledbuss, Stockholm
15 st Scania Citywide, hybrid, boggibuss, Dalarna
3 st Scania Interlink boggibuss, Dalarna