Keolis vann upphandlingen av busstrafik i Stockholm och på Lidingö

Keolis Sverige behåller kontraktet av busstrafiken på Lidingö och i Stockholms city. Genom anbudsvinsten kommer Keolis göra en satsning på en mer miljövänlig bussflotta och arbeta tillsammans med SL för att få fler och nöjdare resenärer. Avtalet är värt 12 miljarder och gäller i åtta år med möjlighet till fyra års förlängning.

- Jag känner en stor glädje över beskedet. Att få fortsätt förtroende att bedriva den mest komplexa och prestigefyllda trafiken i hela Sverige är självklart en ära. I upphandlingen har vi nyttjat all den kompetens som finns inom Keolis för att lämna ett konkurrenskraftigt anbud samtidigt som vi har tittat på hur vi kan utveckla resandet och bidra till Stockholms utveckling, säger Magnus Åkerhielm, vd Keolis Sverige.

Keolis kommer investera i 200 nya bussar under 2014/2015. Av dessa kommer 70 vara hybrider vilket minskar utsläppen och sänker ljudnivån. Det bidrar till en bättre miljö och minskar bullret vid hållplatser. Samtliga nya bussar har motorer som lever upp till de hårdare miljökraven (Euro 6) och hela bussflottan drivs på förnyelsebart bränsle.

Johan Nordfjäll, pressekreterare Keolis Sverige. Telefon: 072-513 60 93/ 08-5190 2022

Keolis affärsidé är att genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapa värde för resenärerna, samhället och ägarna. Keolis Sverige finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Sundsvall, Östergötland och Närke.
Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 14 länder på tre kontinenter. www.keolis.se

Magnus Åkerhielm, vd Keolis Sverige