Kindred och Betfilter lanserar nytt verktyg inom spelansvar

Kindred Group har under det senaste året samarbetat med mjukvarubolaget Betfilter för att utveckla ett nytt spelansvarsverktyg i syfte att begränsa exponering av spelreklam mot minderåriga. Kindred kommer att erbjuda verktyget AdBlocker till samtliga kunder som önskar installera mjukvaran.

Kindred Group (tidigare Unibet Group) har i samarbete med Betfilter, ett bolag som erbjuder mjukvara för att blockera nätbaserade spelsidor, arbetat för att begränsa exponeringen av spelreklam mot minderåriga.

Kindred har arbetat med Betfilter under ett års tid för att utveckla ett nytt spelansvarsverktyg kallat AdBlocker. Verktyget finns tillgängligt på Kindreds samtliga marknader. Det är väl dokumenterat att minderåriga spenderar en stor del av sin tid framför mobiler, plattor och datorer där de kan exponeras mot digital spelreklam. Det nya verktyget kan installeras på alla enheter där användaren vill undvika spelreklam.

”Det är glädjande att detta nya spelansvarsverktyg nu kan användas för de som behöver det. Vi har alltid varit mycket tydliga med att våra produkter enbart riktar sig mot vuxna personer över 18 år och därför blir detta verktyg ett viktigt tillskott i vår verktygslåda för spelansvar. Projektet ligger även i linje med vårt huvudsakliga åtagande att erbjuda våra kunder en positiv spelupplevelse”, säger Maris Bonello, Integrity Analytics Manager på Kindred Group.

”Vi på betfilter.com är stolta över att i detta projekt samarbeta med Kindred. Vårt företag har alltid strävat efter att hjälpa personer med spelproblem men även etablera en säker miljö för minderåriga. AdBlocker, som inledningsvis är tillgängligt för Windows-användare, blockerar spelreklam och förhindrar därmed utsatta personer från att lockas till spel. Vi tror att denna ’Out of Sight, Out of Mind’-metod är ett effektivt sätt att förespråka ansvarsfullt spelande”, säger Per Albertsen, Betfilter.

Kindred erbjuder sina kunder ett antal AdBlocker-licenser utan kostnad. Betfilter-licensen erbjuds redan till Kindreds kunder.

Alexander Westrell, Group Head of Communications

alexander.westrell@kindredgroup.com