Pressinbjudan till Skandinaviens största mässa för det moderna lärandet

Välkommen till SETT2013 - den perfekta mötesplatsen för det innovativa och moderna lärandet! Efter succépremiären i fjol har mässan och konferensen vuxit och breddats inför årets upplaga. Ett stort förhandsintresse har lett till över 4 100 anmälningar och lockat 112 utställare från både Norden och England. SETT2013 äger rum 17-18 april på Kistamässan i Stockholm.

SETT2013 samlar lärare, IKT-pedagoger, skolledare, förskollärare och ledningspersonal för ett helhetsgrepp kring det moderna lärandet. Konferensprogrammet är fullspäckat av inspiration och ny kunskap. Hur kan sociala medier användas? Vilka möjligheter finns med läsplattor och mobilt lärande? Det är några av ämnena som kommer att tas upp.

I utställardelen medverkar en mängd företag som visar upp de allra senaste produkterna och de mest moderna verktygen för framtidens lärande. Se alla medverkande företag.

Skolungdomar med laptops. Foto: Kim Wendt

Bland mässans inspirerande och intressanta talare lyfter vi fram följande fem höjdpunkter:

Dr Ruben Puentedura, ”SAMR-modellen”
I skolkretsar världen över är skolforskaren Dr Ruben Puentedura välkänd som upphovsmannen bakom SAMR-modellen. Den populära modellen använder sig av tankeverktyg för att utveckla lärandet konkret när datorer, läsplattor och mobiler införs som en naturlig del för alla elever i deras lärande. Ruben kommer att presentera SAMR-modellen och tankarna kring denna på onsdagen (lärar- och pedagogspåret) som föreläsning. Dessutom kommer han under torsdagen intervjuas på scenen i styrnings- och ledningsspåret för skolledare, politiker och andra beslutsfattare.
Onsdag 17 april kl 14.15–15.00

Elza Dunkels, ”Ungdomar, internet och digital kompetens”
Elza Dunkels är filosofiedoktor i pedagogiskt arbete vid Umeå Universitet. I sin forskning har hon inriktat sig på unga människor och deras datoranvändning. Studierna visar att digital kompetens inte i första hand handlar om teknisk kompetens – utan snarare om attityd och förhållningssätt. Vi bör tänka annorlunda kring den digitala klyftan och inse att det inte behöver vara så att unga nödvändigtvis kan mer än vuxna, utan att man kan olika saker.
Onsdag 17 april, kl 14.00–14.45 och torsdag 18 april, kl 11.45–12.30

Kristina Alexandersson, ”Vad behöver vi kunna om internet och ska skolan lära ut det?”
Kristina Alexanderson från Stockholm har lång erfarenhet av pedagogiskt arbete och sociala medier som verktyg för lärande. Hon har arbetat mycket framgångsrikt med att sprida tävlingen Webstjärnan över hela Sverige. Hon menar att Internet är en självklar del i vår vardag, men hur och vad innebär det att vara en medveten internetanvändare i dag? Och hur kan skolan arbeta för att de unga ska bli än mer medvetna Internetanvändare och med full kraft kunna använda digital kommunikation i sitt lärande? Kristina ger många användbara tips till pedagoger.
Torsdag 18 april, kl 10.15–11.00

Abdul Chohan, ”1:1 och mobilt lärande på ESSA academy”

Abdul Chohan har en stark passion för teknik i lärandet. Som ansvarig för utvecklingsfrågor på Essa Academy, en av Europas mest spännande skolor just nu, delar han med sig av erfarenheterna om hur 1:1 och mobilt lärande utvecklats. Essa Academy var först ut i Storbritannien med att utrusta samtliga studenter och lärare med iPod Touch – nu går man vidare med iPads och använder iTunes U som sin lärplattform. Fokus i föredraget ligger på lärandet. Med på scenen finns rektor Showk Badat.
Torsdag 18 april, kl 14.15–15.00

Anne-Marie Körling, ”Barnens rätt till lärande”
Anne-Marie Körling är en av Sveriges mest kompetenta skolutvecklare och författare. Men framför allt är hon en mycket varm och skicklig lärare med stor vilja att sprida det goda. Hennes vassa bloggpenna inspirerar mängder med lärare i Skandinavien, och som talare är hon alltid väldigt uppskattad och efterfrågad. Anne-Marie kommer att tala om barnets rätt till lärande och om hur skolan kan bemöta ungas behov och lärande på större allvar än att bara fostra dem.
Torsdag 18 april, kl 15.30–16.15

Pressackreditera dig till SETT2013 genom att klicka här. Presskortet gäller som fri entré till mässan och seminarier i mån av plats.

Läs mer om mässan, hämta konferensprogrammet och ta del av filmer på www.settdagarna.se

För mer information om konferensen:
Fredrik Svensson, Rektorsakademien Utveckling
fredrik@rauutveckling.se, 073-340 41 10

För mer information om utställardelen och Kistamässan:
Gital Al-Ebeyawi , Projektledare SETT
gital@artexis.se, 08-506 650 89

Marika Metsola Renström, Pressansvarig Artexis Kistamässan,
marika.renstrom@artexis.se, 08-508 650 35

Om SETT2013
Skandinaviens i särklass största mässa och konferens för det innovativa och moderna lärandet. Detta i en tid då tillgången till Internet och teknikutveckling håller på att i grunden förändra skolans inre och yttre pedagogiska arbete. SETT vill erbjuda enskilda lärare och rektorer det intressantaste och mest innovativa som finns i Skandinavien att ta del av, men även utifrån det internationella perspektivet, och till en rimlig kostnad. SETT står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation" och handlar om att få skolans professionella medarbetare att känna inspiration, ökad nyfikenhet och kunskap kring hur det moderna lärandet kan utvecklas i just deras skolor mot högre måluppfyllelse. Mässan och konferensen, SETT2013, genomförs av Kistamässan och Rektorsakademien Utveckling i samarbete med Stockholms Stads Utbildningsförvaltning och Lärarförbundet. SETT2013 kommer att arrangeras 17-18 april 2013 på Kistamässan.

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer om Artexis