Rekordmånga besökare på årets SETT

SETT2013 på Kistamässan blev en succé och lockade 8 202 besökare, vilket är nytt rekord och nära en fördubbling jämfört med premiäråret i fjol. Skandinaviens största mässa och konferens för det innovativa och moderna lärandet fick även genomslag på Twitter – under första mässdagen var hashtagen #SETT2013 den mest använda i hela Sverige. SETT arrangeras igen den 7-8 maj 2014.

Den 17-18 april 2013 arrangerades SETT på Kistamässan för andra året i rad. Mässan samlade lärare, IKT-pedagoger, skolledare, förskollärare och ledningspersonal för ett helhetsgrepp kring det moderna lärandet. De två mässdagarna besöktes av 8 202 personer – i fjol var siffran omkring 4 500 personer.

– Det stora intresset från deltagarna är en signal om att modern svensk skolutveckling tagit ny fart och nu är på väg mot en transformering gällande metoder för lärande, säger Fredrik Svensson på RAU som är medarrangör för SETT-dagarna.

Barn med läsplattor under SETT2013. Foto: Logan Tete

I årets utställardel fanns omkring 110 utställare som visade upp nyheter, produkter och lösningar för modern undervisning. Konferensdelen var slutsåld och bjöd på föreläsningar av bland annat Dr Ruben Puentedura, välkänd som upphovsmannen bakom SAMR-modellen, och Kristina Alexandersson, som har lång erfarenhet av sociala medier som verktyg för lärande.

Under hashtagen #SETT2013 på Twitter samlades tweets om mässan. På onsdagen var #SETT2013 den mest använda hashtagen i hela Sverige. Detta framför hashtags som rörde Håkan Hellström, svensk politik och Facebook.

Efter årets stora succé står det klart att SETT kommer tillbaka nästa år och arrangeras den 7-8 maj 2014 på Kistamässan i Stockholm.

Läs mer och håll er uppdaterade på: www.settdagarna.se och www.facebook.com/settdagarna

För mer information om konferensen:

Fredrik Svensson, Rektorsakademien Utveckling
fredrik@rautveckling.se, 073-340 41 10

För mer information om utställardelen och Kistamässan:

Gital Al-Ebeyawi , Projektledare SETT
gital@artexis.se, 08-506 650 89

Marika Metsola Renström, Pressansvarig Artexis Kistamässan,
marika.renstrom@artexis.se, 08-508 650 35

Om SETT2013
Skandinaviens i särklass största mässa och konferens för det innovativa och moderna lärandet. Detta i en tid då tillgången till Internet och teknikutveckling håller på att i grunden förändra skolans inre och yttre pedagogiska arbete. SETT vill erbjuda enskilda lärare och rektorer det intressantaste och mest innovativa som finns i Skandinavien att ta del av, men även utifrån det internationella perspektivet, och till en rimlig kostnad. SETT står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation" och handlar om att få skolans professionella medarbetare att känna inspiration, ökad nyfikenhet och kunskap kring hur det moderna lärandet kan utvecklas i just deras skolor mot högre måluppfyllelse. Mässan och konferensen, SETT2013, genomfördes av Kistamässan och Rektorsakademien Utveckling i samarbete med Stockholms Stads Utbildningsförvaltning och Lärarförbundet. SETT2013 arrangerades 17-18 april 2013 på Kistamässan.