Välkommen till Sportfiskemässans pressmöte den 23 mars kl 8.30 på Kistamässan (påminnelse)

Fler än 3 miljoner svenskar är intresserade av fritidsfiske. Tillsammans omsätter de varje år mer än 3 miljarder kronor på utrustning, resor, boende, guider m.m. Den 23-25 mars håller Sveriges största Sportfiskemässa öppet. Årets mässa är rekordstor med drygt 120 utställare.

Plats:                  Kistamässan, ingång via huvudentrén, Arne Beurlings torg 5, Kista
Tid:                     Fredag den 23 mars kl. 08.30 i mässhallen vid Akvariet . Fiskefika och fralla ingår.
O.s.a.:                Senast den 21 mars till marika.renstrom@kistamassan.com meddela även om du önskar pressparkering.

Program
Vi har samlat utövare för att berätta om rekreationsvärdet, branschrepresentanter för att berätta om hur marknaden utvecklas samt Sportfiskarna som belyser sportfiskets framtidsutsikter.

• Årets Sportfiskemässa – kort inledning.
  • Johan Broman, känd från TV4, berättar om sportfiskets rekreationsvärde.
  • Manni Svensson, ny ordförande för SeFF (Sv. Fisketurismföretagare) om fisketurism.
  • Rolf Baum, ordförande i Spofa Spöfiske, om utrustningsbranschen.
  • Sveriges Sportfiske och Fiskevårdsförbund ”Sportfiskarna” besvarar frågan: Hur påverkar miljöförstöringen sjöar och hav och fisken som sportfiske- och livsmedelsresurs? Finns det en framtid för sportfisket i Sverige?

Pressmötet beräknas ta ca 45 minuter i anspråk inkl. kort frågestund. Därefter inbjuds de som önskar att följa med på en kort guidad Sportfisketur i mässhallen.

Presscenter
Presscenter ligger i Servicecenter, direkt till höger efter rulltrappan på Entrétorget. Här finns pressmaterial, enklare förtäring och trådlöst internet.

Hitta hit
T-bana: station Kista. Pendeltåg: station Helenelund – följ skyltarna mot mässan. Bil: kör E 4 norrut från Stockholm, sväng av mot Kista, följ skyltarna mot Kistamässan.

Sportfiskemässan arrangeras av Kistamässan i samarbete med organisationen ”Sportfiskarna”, Spofa Spöfiske, Edge Fly Fishing, Sportfiskeakademin i Forshaga samt SeFF (Sveriges Fiskteturism- företagare).

För mer information om mässan kontakta:
Agneta Brunell, projektledare Sportfiskemässan, agneta.brunell@kistamassan.com, 0708277043
Marika Metsola Renström, pressansvarig, Kistamässan, marika.renstrom@kistamassan.com, 08-506 650 35

Om Sportfiskemässan
Sportfiskemässan, som arrangeras för åttonde året den 23-25 mars 2012, är en aktiv och lärorik mötesplats för alla åldrar och för både nybörjare och proffs. Sportfiskemässan har i år samlat ca 120 utställare och är större än tidigare. Mässan samlar årligen ca 12 000 besökare. På mässan finns branschledande leverantörer, återförsäljare, båtförsäljare, skolor, föreningar, guider, fiskecamper, samlarklubbar, researrangörer, marinelekronik, fiskevård, film – och tidningsförlag med flera, som storsatsar på nyheter och aktiviteter. Sportfiske är en av svenskarnas största fritidssysselsättningar. 3,1 miljoner svenskar fiskar i någon form och sportfiskebranschen omsätter ca 3 miljarder kronor varje år. Sportfiskenäringen har en kraftfull potential att växa förutsatt att resurserna tillvaratas och vårdas. Mässan har öppet fredag och lördag 9-18 och söndag 10-16. För program, bilder och aktiviteter besök www.sportfiskemassan.se