KM gör nytt förvärv

KM GÖR NYTT FÖRVÄRV Kjessler & Mannerstråle AB (KM) satsar på en strategi att skapa starka marknadspositioner Det säger KMs VD Christer Samuelsson i en kommentar till att företaget idag presenterar ett bud på konsultföretaget VAB X AB (VAB) i Umeå. Förvärvet är det andra som görs efter det att Christer Samuelsson tillträdde som VD för KM i oktober. VAB är ett personalägt konsultföretag, verksamt inom arkitektur, byggnads- konstruktion, VVS-teknik, väg- och järnvägsteknik samt elteknik. Bolaget har 160 medarbetare i Umeå, Gävle, Solna, Skellefteå och Örnsköldsvik. Årsomsättningen är cirka 100 Mkr. KMs bud är på totalt 14,6 Mkr. Budet inkluderar två fastigheter med ett bedömt marknadsvärde på 37 Mkr och ett bedömt övervärde på 10 Mkr. KM har tidigare ett 60-tal medarbetare i Norrland, fördelade på kontor i Luleå, Sundsvall, Umeå och Östersund. Genom förvärv av VAB blir vi en mycket stark aktör på konsultmarknaden i Norrland, säger Christer Samuelsson. KM och VAB är välrenommerade konsultföretag med likartad verksamhet. Ett samgående stärker konkurrenskraft och utvecklingsförmåga. Budet förutsätter 90% anslutning bland VABs aktieägare. Förvärvet avses att genomföras per 1999-01-01. I förra veckan förvärvade KM arkitektföretaget Roman Wozniak Arkitekter i Stockholm. Genom sammanslagning med KMs arkitektverksamhet bildas nu ett av de större arkitektföretagen i landet, KM Arkitekter AB. KM har före förvärv av VAB cirka 800 medarbetare. Verksamhet bedrivs inom områdena anläggningsteknik, byggteknik, miljöteknik, elteknik och laboratorieanalys. Bolaget är noterat på Stockholms fondbörs A-lista. Ytterligare information: VD Christer Samuelsson, 070-517 30 84 Informationschef Leif Jacobsson, 08-655 30 00, 070-650 74 61 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/22/19981222BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/22/19981222BIT00370/bit0002.pdf