300 miljoner kronor till forskningsprojekt med näringslivet

KK-stiftelsen presenterar idag möjligheten för Sveriges nya universitet och högskolor att söka forskningsmedel till fyra olika utlysningar. Förutom en hög vetenskaplig kvalitet är kravet att näringslivet bidrar med lika mycket.
- Denna samproduktion mellan företag och forskare är en av de bästa metoderna för att skapa förnyelse, tillväxt och sysselsättning, säger KK-stiftelsens vd Madelene Sandström.

Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling, KK-stiftelsen, är högskolornas forskningsfinansiär med uppdrag att stärka Sveriges konkurrenskraft.

- Vi har alltid stött forskning och kompetensutveckling som görs i djup samverkan mellan högskolor och företag, säger Madelene Sandström. Vi vet att detta leder till nya produkter och applikationer, processförbättringar och ny kunskap och kompetens. Dessa utlysningar är ett viktigt led i vårt arbete.

De utlysningar som nu aviseras är:

• FORSKNINGSPROFILER, 90 miljoner kronor
    Möjliggör för ett lärosäte att på ett systematiskt sätt, under en längre tid, bygga upp och befästa en internationellt konkurrenskraftig forskningsmiljö inom ett väl avgränsat och för näringslivet relevant kunskapsområde.

• FÖRETAGSFORSKARSKOLOR, 120 miljoner
    Forskarskolorna ska utbilda doktorer med hög kunskap och kompetens, samtidigt som programmet även stärker det långsiktiga samarbetet mellan lärosätena och företagen. Företagsforskarskolorna, med upp till 15 doktorander, kommer att ge rejäla kunskaps- och kompetenslyft både för lärosätenas forskningsmiljöer och för näringslivet.

• HÖG 2011, 60 miljoner
    Enskilda forskningsprojekt som definieras och genomförs i samproduktion mellan forskare och näringslivet, med både vetenskaplig höjd och näringslivsrelevans. KK-stiftelsens genomsnittliga projektstöd brukar uppgå till mellan 1 och 3 miljoner kronor.

• STRATEGISKA REKRYTERINGAR, 30 miljoner
    Målet är att utveckla kapaciteten för forskning i samproduktion med näringslivet. Programmet ska bidra till förnyelse av forskningen och ökad kompetens i näringslivet genom att skapa möjligheter att rekrytera forskare inom nya och kompletterande forskningsområden som är viktiga för både den vetenskapliga och den industriella utvecklingen.

Programmet är uppdelat i tre delprogram:
          • postdoktor (1 – 2 år)
          • forskarassistent och biträdande lektor (2 – 4 år)
          • professor ( 2- 4 år)

KK-stiftelsen finansierar forskning och kompetensutveckling på landets 17 nya universitet och högskolor.

- De nya lärosätena har en nyckelroll i näringslivets utveckling, säger Madelene Sandström. De verkar ofta i regioner med betydande företagsverksamhet, där både stora internationella företag och mindre har behov av kompetensförsörjning och forskningssamarbeten.

KK-stiftelsen har under det senaste året arbetat för att renodla sin roll, öka långsiktigheten och utveckla programsatsningarna. Man träffar regelbundet lärosätena för att förstå deras utmaningar och dagliga problem, för att därmed kunna justera och utveckla programmen.

- Vi har genomfört ett arbete för att göra våra utlysningar cykliska, säger Madelene Sandström. Vi vill skapa långsiktighet och förutsägbarhet. Lärosätena ska kunna ha en planeringshorisont och veta när utlysningarna kommer, samtidigt som det ger företagen en möjlighet att tänka i längre banor när de bygger en relation med akademin.

Mer information om utlysningarna finns på www.kks.se.

För mer information, kontakta Ulf Hall, kommunikationschef, ulf.hall@kks.se, 08-566 481 33

Foton på Madelene Sandström finns på www.kks.se/om/SitePages/Pressbilder.aspx

KK-stiftelsen, högskolornas forskningsfinansiär, finansierar framförallt forskning vid Sveriges nya högskolor och universitet, när den sker i samverkan med näringslivet. Stiftelsen verkar bland annat för att lärosätena ska bygga internationellt konkurrenskraftiga forskningsmiljöer, arbeta långsiktigt kring strategisk profilering och öka samarbetet mellan akademi, näringsliv och institut. KK-stiftelsen har sedan starten 1994 satsat cirka 7,4 miljarder kronor i över 2.100 projekt.