Entreprenörerna som ska göra gott

KK-stiftelsen lanserar programmet Samhällsentreprenörskap och satsar 120 miljoner kronor på forskning och utbildning i samhällsentreprenörskap de närmaste nio åren.

Utgångspunkten för programmet är att utveckla samhällsnyttiga funktioner. KK-stiftelsen ser samhällsentreprenörskapet som viktigt för Sveriges utveckling och vill därför ge det legitimitet, tydliga utbildnings- och karriärvägar och ett uthålligt nätverk. Goda exempel finns i dag i Fryshuset, Trångsundsbolaget eller Blatteförmedlingen.

– Samhällsentreprenörskap är ett nytt område. Det kan vara framtidens sätt att driva en förening, ett företag eller en verksamhet. Beslut om kommande steg fattas under hand utifrån den kunskap som utvecklas inom programmet, säger Eva Moe, programansvarig på KK-stiftelsen.

Programmet ska ha tre ben: forskning, kompetensutveckling och arbete för att skapa insikt om hur samhällsentreprenörskap bidrar till att utveckla Sverige. De långsiktiga målen är fler samhällsentreprenöriella initiativ och fler samhällsentreprenörer.

Inledningsvis utlyses 20 miljoner kronor till 4-5 forskningsprojekt med inriktning på samhällsnyttigt entreprenörskap vid samtliga svenska universitet och högskolor. Projekten ska vara samverkan mellan olika discipliner, olika lärosäten och också involvera aktiva samhällsentreprenörer. Syftet är att lägga grunden för samhällsentreprenörskap som ett nytt svenskt forskningsområde.

KK-stiftelsen vill att programmet Samhällsentreprenörskap ska ha tyngdpunkten på innovationer av samhällsnyttiga funktioner och strukturellt nytänkande på samhällsområdet.

Samhällsentreprenörskap ska inte enbart handla om att förbättra en befintlig verksamhet. Det kan också handla om initiativ som uppstår utanför de etablerade institutionerna och utvecklas i nätverk, företag, ideella organisationer eller av individer som saknar legitimitet och stödsystem utanför gängse strukturer.

– Begreppet samhällsentreprenörskap är relativt okänt i den allmänna debatten. Den exakta definitionen är fortfarande öppen för diskussion. Vi ska tillsammans med forskare och praktiker ge begreppet ett tydligt innehåll, säger Eva Moe.

För ytterligare upplysningar
Eva Moe, eva.moe@kks.se, 0733-47 81 32
Elisabeth Bergendal-Stenberg, elisabeth.bergendal-stenberg@kks.se, 08-56 64 81 16