Gränsgångare mellan näringsliv och högskola

Teknisk förnyelse är ofta avgörande för ett företags utveckling och tillväxt. Snabb tillgång till expertkompetens inom teknik och teknikdriven affärsutveckling är därför avgörande för företag som vill överleva och växa. Teknikmäklaren – med en fot i akademin och en fot i näringslivet – är den som ska visa vägen.

Med finansiellt stöd från och i samråd med KK-stiftelsen har intresseföreningen Diplomerade Teknikmäklare under hösten utbildat och diplomerat 15 teknikmäklare. De har utbildats i bland annat affärsutveckling, projekthantering, lean production, kvalitets- och etikfrågor samt IPR och affärsjuridik.

– Teknikmäklarna representerar en bred och djup kompetens genom att vara ett unikt gränsöverskridande nätverk i det svenska innovationssystemet. Genom nätverk i andra länder har teknikmäklarna också goda internationella kontakter, säger Nils Olofsson, intresseföreningen Diplomerade Teknikmäklare.

Nutek och Vinnova inledde 2000–2001 satsningen på teknikmäklare för att bygga relationer mellan näringsliv, industriforskningsinstitut, högskolor och universitet för att hjälpa små och medelstora företag med inriktning mot teknik att utnyttja forsknings- och utvecklingsresurser vid högskolor och universitet. Andra målgrupper är forskare som inom sina forskningsprojekt vill utveckla kommersiella produkter eller företag som söker andra företag som underleverantörer, samarbetspartner eller licenstagare.

I och med hösten utbildning finns nu ett 50-tal kvalificerade teknikmäklare i intresseföreningen Diplomerade Teknikmäklare – personer som är knutna till universitet, högskolor, industriforskningsinstitut, ALMI- och IUC-bolag samt ett antal privata konsultföretag runt om i landet.

De nya teknikmäklarna är: Kaj Abbestam, SVID, Göteborg, Mikael Andersson, Clear Management, Motala, Claes Boman, Konstfack, Stockholm, Kristofer Beig, RKB Consulting, Ljusdal, Stefan Dahlhielm, Centek, Luleå, Joakim Eriksson, Mälardalens högskola, Västerås, Conny Gustavsson, Gjuteriföreningen, Jönköping, Anders Hugnell, KTH, Stockholm, Tommy Höglund, SIK, Linköping, Anette Lundfall, Innovationsbron Syd, Malmö, Gisela Mattisson, ALMI Kronoberg, Växjö, Åke Matton, Matton & Matton, Stockholm, Elisabeth Nyberg, Umeå universitet, Umeå, Ola Pihlgren, Ola Pihlgren Industridesign, Stockholm, Gunnar Wijk, Träcentrum, Nässjö och Staffan Öberg, Teknikförmedling Öberg, Göteborg.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Nils Olofsson, intresseföreningen Diplomerade Teknikmäklare, 08-55 03 06 41
Lennart Karlsson, intresseföreningen Diplomerade Teknikmäklare, 0142-702 88