Handelsministern huvudtalar när upplevelseindustrin summeras på Konstfack

Efter åtta år och 150 miljoner överlämnar KK-stiftelsen nu koordineringen av upplevelseindustrin till Nätverket för upplevelseindustrin och dess åtta mötesplatser. Handelsminister Ewa Björling, Konstfacks rektor Ivar Björkman och Ann Follin från KK-stiftelsens styrelse inviger på onsdagen sista etappen på den vandringsutställning som turnerat runt landet under våren. Utställningen pågår 28-31 maj på Mötesplats för Mode och Design Konstfack Transit på Telefonplan.

– Det är en viktig satsning som nu överlämnas till Nätverket för upplevelseindustrin. Med min bakgrund och medverkan i aha-akademin ser jag betydelsen av att fortsätta lyfta och kompetensutveckla de här branscherna. Jag hoppas att fler nationella aktörer satsar på upplevelseindustrin i fortsättningen, säger Ann Follin, styrelseledamot i KK-stiftelsen och vd för Tekniska Museet.

På varje ort ska en panel med oberoende experter från näringslivet, akademin och upplevelseindustrins näringar betrakta den verksamhet som KK-stiftelsens medel gått till och diskutera med utställningsbesökarna hur man på bästa sätt tar vara på resultatet och förvaltar det i framtiden. Panelerna leds av Joppe Pihlgren, KK-stiftelsen.

När utställningen kommer till Stockholm den 28 -31 maj kommer man i samarbete med Nätverket och Mötesplats Mode&Design att ta upp ämnen som upphovsrätt, klimatet för modeskapare, riskkapital, mötesplatsens effekter och avsluta med överlämnande från KK-stiftelsen till Nätverket för upplevelseindustrin.

KK-stiftelsen har sedan inledningen av satsningen på upplevelseindustrin – 15 branscher som står för fem procent av Sveriges BNP och sysselsätter en kvarts miljon människor – arbetat med kompetensutveckling och kompetenshöjande insatser.

Vandringsutställningen besöker Netport.Karlshamn 31 jan-2 feb, Mötesplats Hällefors 13-22 feb, Rock City, Hultsfred 27 feb-1 mars, Film i Väst, Trollhättan 10-12 april, ADA, Göteborg 16-19 april, Media Mötesplats Malmö 23 april-4 maj, Mötesplats Piteå 22-24 maj och MM&D, Stockholm 28-31 maj.

Pressträff på Designens Hus vid Telefonplan kl 16.40. Invigning av utställningen kl. 17.00

Presskontakt: Maria Engström, 0705-124 293, maria.engstrom@kks.se

För ytterligare upplysningar kontakta:
Stina Algotson, programansvarig, 070-342 72 90, stina.algotson@kks.se
Sara Lönnroth, Mötesplats Mode & Design 070-281 27 76, sara.lonnroth@konstfack.se