KK-stiftelsens turné till Hultsfred

I dag i Hultsfred invigs den landsomfattande utställningen om KK-stiftelsens satsning på upplevelseindustrin, ”Upplevelseindustrin/Kapitel 1”. KK-stiftelsen satte branschen på kartan med satsningen Upplevelseindustrin – en bransch som står för fem procent av Sveriges BNP och sysselsätter en kvarts miljon människor.

KK-stiftelsens vd Madeleine Caesar, Rock Citys vd Putte Svensson och Nätverket för Upplevelseindustrins koordinator Anders Sjöstedt inviger utställningen. Efter invigningen intervjuar Joppe Pihlgren Hultsfredsfestivalens vd Per Alexandersson och Putte Svensson.

– Vi är stolta över resultaten i satsningen och vill lyfta fram Upplevelseindustrins stora potential. Utvärderingen av satsningen visar att mötesplatserna fungerar väldigt bra och uppfyller väl våra uppsatta mål, säger Madeleine Cæsar, vd för KK-stiftelsen.

Vandringsutställningen turnerar fram till sommaren till alla de åtta mötesplatser för kompetensutveckling och gränsöverskridande samarbeten som vuxit fram under satsningen som omfattat 150 miljoner kronor.

På varje ort ska en panel med oberoende experter från näringslivet, akademin och upplevelseindustrins näringar granska den verksamhet som KK-stiftelsens medel gått till och diskutera med utställningsbesökarna hur man på bästa sätt tar vara på resultatet och förvaltar det i framtiden. Panelerna kommer att ledas av Joppe Pihlgren, KK-stiftelsen.

KK-stiftelsen beslöt nyligen att satsa ytterligare 24 miljoner kronor under två år på upplevelseindustrin. Därefter är det industrins eget nätverk, Nätverket för upplevelseindustrin, som ska föra satsningen vidare.

Utställningen kommer att se olika ut beroende på vilken ort den befinner sig. ”Då”, ”Nu” och ”Och sen då?” är de gemensamma rubrikerna under turnén. Det är under dessa rubriker utställningen sätts samman så att besökaren får en uppfattning om hur man arbetar på respektive ort, vad det resulterat i, och hur man ser på framtiden.

– Att besökarna aktivt deltar i utställningen är ett bra och öppet sätt att visa upp den långsiktiga infrastruktur vi byggt upp. Så får vi också till stånd ännu fler samarbeten och ännu fler goda idéer som kan ta utvecklingen av mötesplatserna vidare när KK-stiftelsens insatser upphör, säger Sina Algotson, programansvarig på KK-stiftelsen.

Vandringsutställningen besöker Netport.Karlshamn 31 jan-2 feb, Mötesplats Hällefors 13-22 feb, Rock City, Hultsfred 27 feb-1 mars, Film i Väst, Trollhättan 10-12 april, ADA, Göteborg 16-19 april, Media Mötesplats Malmö 23 april-4 maj, Mötesplats Piteå 22-24 maj och MM&D, Stockholm 28-31 maj.

Pressträff i Rock City kl 16.30. Invigning av utställningen kl. 17.00.

Presskontakt: Maria Engström, 0705-124 293, maria.engstrom@kks.se

För ytterligare upplysningar kontakta:
Stina Algotson, programansvarig, 070-342 72 90, stina.algotson@kks.se
Madeleine Cæsar, vd KK-stiftelsen, 08-56 64 81 00, madeleine.caesar@kks.se