Mångmiljonsatsning på forskning med näringslivet

Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling, KK-stiftelsen, har utnämnt Mittuniversitetet och Högskolan i Halmstad till KK-miljöer. KK-miljöprogrammet är stiftelsens största enskilda satsning på Sveriges nya lärosäten, med 1,5 miljarder kronor avsatta under tio år.

– Vi är övertygade om att denna satsning kommer att spela en viktig roll, inte bara för att stärka den akademiska utvecklingen, utan även för företagen regionalt och hela Sveriges konkurrenskraft, säger Madelene Sandström, vd för KK-stiftelsen.

KK-stiftelsen stödjer forskning och kompetensutveckling på Sveriges 17 nya universitet och högskolor, och ger med KK-miljösatsningen lärosätena möjlighet att utveckla starka kunskaps- och kompetensmiljöer tillsammans med näringslivet. Förutom akademisk kvalitet ställer KK-stiftelsen som krav att företagen deltar aktivt i forskningen till ett värde som motsvarar KK-stiftelsens finansiering.

– Kravet på samproduktion mellan företag och forskare i KK-miljön är en av de bästa metoderna för att skapa förnyelse, tillväxt och sysselsättning, samt för att höja den vetenskapliga kvaliteten, enligt en nyligen genomförd undersökning*, säger Madelene Sandström.

Under 2011 års sista möte beslöt KK-stiftelsens styrelse att utse Mittuniversitetet och Högskolan i Halmstad till KK-miljöer.

Mittuniversitetet kommer inledningsvis att fokusera på två av universitetets profilerade forskningsområden: Skogen som resurs med centrumbildningen FSCN, och Industriell informationsteknologi och digitala tjänster med centrumbildningen STC.

– Det här är väldigt positivt för industrin, både regionalt och nationellt, säger Örjan Pettersson, vd för SCA R&D Centre. Den forskning som bedrivs vid centrumbildningen FSCN är i världsklass och väldigt viktig för svensk skogsindustri. Jag ser också framför mig att kopplingen till STC och elektronik kommer att öka framöver.

För Högskolan i Halmstad innebär KK-miljön att de kan bygga en stark forskningsmiljö för innovationsdrivande forskning inom tre samverkande styrkeområden: Innovationsvetenskap, informationsteknologi samt hälsa och livsstil.

– Högskolan i Halmstads kraftfulla satsning på forskning för innovation ligger helt i linje med våra utmaningar och behov, säger Catarina Dahlöf, regiondirektör, Region Halland. Beskedet om KK-miljö är mycket välkommet och innebär i en förlängning stora fördelar för hela Halland.

Redan i maj 2011 utsågs Högskolan i Skövde till KK-miljö. Högskolan i Skövde planerar nu 2012 bland annat att starta ett antal nya forskningsprojekt, en forskarskola inom Informationsteknologi samt ett program för kunskapsöverföring till den tillverkande industrin.

* Undersökningen (KK-stiftelsen, diarienr 20110125) finns att ladda ned från KK-stiftelsens hemsida:

För mer information, kontakta Ulf Hall, kommunikationschef:

ulf.hall@kks.se, 08-566 481 33

Foton på Madelene Sandström finns på:

www.kks.se/om/SitePages/Pressbilder.aspx

KK-stiftelsen är högskolornas forskningsfinansiär med uppdrag att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi finansierar forskning och kompetensutveckling vid Sveriges 17 nya universitet och högskolor, när den sker i samverkan med näringslivet. Förutom att varje projekt ska ha vetenskaplig höjd ställer KK-stiftelsen som krav att näringslivet medverkar till ett värde som är lika stort som KK-stiftelsens finansiering. Denna samproduktion vet vi leder till ny kunskap och kompetens, nya produkter och applikationer samt processförbättringar.