Mer företagsnära forskning kan stoppa FoU-flykt

Nio av tio av Sveriges största exportföretag hävdar att samarbetet mellan näringsliv och akademi måste öka, enligt en ny unik undersökning från Novus.
- Detta visar tydligt värdet av närliggande högskolor för svenska företags konkurrenskraft, säger Madelene Sandström, vd för KK-stiftelsen.

Hälften av Sveriges 100 största och medelstora exportföretag som bedriver forskning har deltagit i denna undersökning, som Novus genomfört på uppdrag av KK-stiftelsen och Mälardalens högskola.

Ett urval av undersökningen:

·    82 procent av företagen som medverkat säger att de skulle kunna förlägga mer forskning i Sverige om samarbetet mellan akademi och företag ökade.

·    78 procent uppger vidare att de skulle kunna öka sin forskning i landet om regeringen skulle satsa mer på företagsnära och behovsmotiverad forskning.

·    74 procent av företagen tror att Sverige kommer förlora viktig spetskompetens till andra länder, så kallas "Brain-drain-effekt", om alltmer FoU-enheter flyttar utomlands.

·    76 procent av företagen säger att det är viktigt med geografisk närhet till en högskola/universitet för att kunna rekrytera kompetent personal och få tillgång till kompetensutveckling.

- Tillgång till forskning, kompetensförsörjning och kontinuerlig kompetensutveckling är en ödesfråga för svenska företag, inte minst för dem som har produktionen lokaliserad utanför storstadsregionerna, och de utgör merparten och ryggraden i svensk basindustri, säger Madelene Sandström.

Mälardalens högskola bedriver samproducerande forskning och ett färskt exempel är forskarskolan Innofacture som ska samverka med åtta av landets största tillverkningsföretag, däribland Volvo Construction Equipment (Volvo CE), ABB, Scania, Bombardier, Volvo Powertrain.

- Dessa forskningssamarbeten stärker såväl högskolans forskning som företagens globala konkurrenskraft, säger Karin Röding, rektor vid Mälardalens högskola. Sverige som helhet skulle ha nytta av fler sådana gemensamma satsningar, men problematiken ligger i att de lärosäten som vill ta en sådan här roll inte premieras för det. Vi måste komma bort från dagens destruktiva diskussion som polariserar forskningen. Grundforskning är extremt viktigt, men för den delen får inte den behovsmotiverade forskningen uteslutas. Ska Sverige lyckas som land krävs båda delarna.

I höst presenteras en ny forsknings- och innovationsproposition.

- Den måste ge lärosätena ett tydligt uppdrag, starka incitament och inte minst resurser att bedriva behovsmotiverad och högkvalitativ forskning i nära samarbete med företagen, säger Madelene Sandström. Tyvärr tycks svensk forskningsdebatt ha riktats in mot att vi ska ha ett fåtal elituniversitet och att vi ska få fler Nobelpris till Sverige. Det är inte antingen företagsnära forskning eller Nobelpris, utan alltid både och.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus den 8 - 30 november 2011. 50 telefonintervjuer har genomförts med forskningschefer, ansvariga för FoU/R&D, utvecklingschefer eller motsvarande. Urvalet har varit Sveriges 50 största exportföretag och Sveriges 50 största medelstora företag, som bedriver någon form av forskning. Totalt har 50 personer svarat, 25 personer från vardera grupp.

Syftet med undersökningen har varit att kartlägga hur näringslivet ser på den forskning som bedrivs idag och om forskningen motsvarar deras faktiska behov.

Undersökningen finns att ladda ned från KK-stiftelsens och Mälardalens högskolas hemsida. www.kks.se eller www.mdh.se

För mer information, kontakta:

Ulf Hall, Kommunikationschef KK-stiftelsen
Tel: 08-56 64 81 33, E-post: ulf.hall@kks.se

Anna-Maria Jonuks, kommunikatör, MDH
Tel: 021-10 16 54, E-post: anna-maria.jonuks@mdh.se

KK-stiftelsen är högskolornas forskningsfinansiär med uppdrag att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi finansierar forskning och kompetensutveckling vid Sveriges 17 nya universitet och högskolor, när den sker i samverkan med näringslivet. Förutom att varje projekt ska ha vetenskaplig höjd ställer KK-stiftelsen som krav att näringslivet medverkar till ett värde som är lika stort som KK-stiftelsens finansiering.
Denna samproduktion vet vi leder till ny kunskap och kompetens, nya produkter och applikationer samt processförbättringar.