Unga lär vuxna om digitala världen

KK-stiftelsen bjuder nu in forskare att tillsammans med företag, myndigheter, organisationer och offentlig sektor undersöka vad som händer i den digitala världen – i de unga nätkulturerna. KK-stiftelsen satsar 15 miljoner kronor i denna den första nationella satsningen i sitt slag: där vuxna ska lära sig av de unga.

– Forskningsprojekten ska lyfta fram nätkulturernas möjligheter och visa på hur samhället kan dra nytta av dem. Det är viktigt att beskriva hur samhället påverkas, analysera förändringarna för olika yrkesgrupper och undersöka vilka nya kompetenser som krävs av individer och organisationer, säger Stig-Roland Rask, programansvarig för Unga nätkulturer.

Det är bara drygt tio år sedan som internet kom i allmänt bruk. I dag är internet en del av en infrastruktur ingen kan vara utan. Dagens unga som är uppvuxna med mobiler, datorer och internet använder dem så brett och så mångfaldigt att det kan beskriva som kulturer – unga nätkulturer.

– Vart kommer den digitala revolutionen att föra oss? Hur kommer den att påverka vårt sätt att tänka, agera och läsa? Vi ser i dag förändringar som i ett längre tidsperspektiv får genomgripande konsekvenser för både arbetsliv och vardag, säger Stig-Roland Rask.

Han ser skolan, näringslivet och politiken som samhällsområden där man borde kunna lära sig mer av de ungas färdigheter inom den nya digitala tekniken och nya sätt att kommunicera.

– Det är viktigt att betona att vi inte talar om ungas nätkulturer. Vi talar om unga nätkulturer, företeelser och beteenden som fortfarande är i en tidig utvecklingsfas. Ungdomar tillhör de tidiga användarna och utgör därför ett självklart forskningsunderlag, säger Stig-Roland Rask

KK-stiftelsen har satt en ram på 15 miljoner kronor för 2008 som beräknas kunna finansiera mellan tre och sex forskningsprojekt i två till fyra år.

– KK-stiftelsen ser ett stort behov av kunskapsuppbyggnad inom detta område, det är viktigt och intressant. Därför kan denna utlysning komma att följas av ytterligare satsningar längre fram, säger KK-stiftelsens vd Madeleine Caesar.

För ytterligare upplysningar
Stig-Roland Rask, 0733-47 81 48, stigroland.rask@kks.se