Klarna Checkout firar 1 000 000 köp

Klarna Checkouts succéframfart genom e-handelssverige fortsätter. Drygt sex månader efter lanseringen av helhetskassalösningen är cirka 600 butiker anslutna. Dessutom går nu över 35 % av Klarnas transaktionsvolym i Sverige via Checkout. Dessa snabbt ökande siffror kröns nu av att företagets banbrytande kassa har passerat en miljon köp samtidigt som den lanseras i Norge och Finland.

Den enklaste förklaringen till den snabba tillväxten är det antal ökade köp e-handlare ser när de byter till Klarna Checkout. De cirka 600 butiker som är integrerade har en snittökning för konvertering,(andelen kunder som genomför sitt köp när de kommit till kassan), på över 10 %. Vissa butiker har ökat så mycket som cirka 30 %.

Klarna Checkout löser dessutom den förmodligen största utmaningen på e-handelsmarknaden i världen idag, nämligen att väldigt många tittar på varor via mobilen, men väldigt få genomför sitt köp där (ca 3 %). Intern statistik visar att konverteringen i mobilen inte bara är jämförbar med desktop, utan till och med överträffar den för vissa handlare.

– Med över en miljon köp genomförda på så kort tid har vi nu ytterligare bevis för att Klarna Checkout gör stor skillnad för både e-handlare och konsumenter. Det känns jättebra att konsumenterna så snabbt har anpassat sig till den enkelhet och trygghet som vår nya kassa erbjuder. Vi är snart uppe i att Klarna Checkout hanterar hälften av våra transaktioner, vilket är en fantastisk siffra på bara ett drygt halvår. Jag ser med stort intresse fram emot att följa utvecklingen i Norge och Finland där vi nyligen lanserat, säger Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna.

Klarna Checkout är utvecklad för att göra det ännu enklare att handla på nätet, och är optimerad för alla plattformar - mobiltelefoner, datorer och surfplattor. Genom att skilja köp från betalning, möjliggörs det för kunden att först beställa och bekräfta sitt köp till butiken och sedan därefter fullfölja betalningen. På så vis minimeras avhopp i kassan och konverteringen ökar kraftigt. Dessutom minskar administrationen för handlarna jämfört med traditionella kassalösningar då en leverantör också innebär en integration, en kontaktyta och en avgift.

För mer information kontakta:
Claes Tellman, Kommunikationschef Klarna

Klarna erbjuder säkra och smidiga betalningslösningar till över 15 000 e-butiker och över 10 miljoner kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Nederländerna. Klarna grundades 2005 med idén att skapa en problemfri betalningslösning som skulle tillåta köpare och säljare att interagera enkelt och tryggt vid handel på nätet. Klarna gör detta genom att låta kunden få varorna först och betala efteråt, medan vi bär kredit- och bedrägeririsken för handlarna. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag och har på bara sju år vuxit till 800 anställda i 8 länder. Klarnas omsättning 2012 var knappt 1,2 miljarder SEK.