Klarna rekryterar Chief Architect från Nasdaq OMX

I sin fortsatta strävan att bygga en av Europas bästa IT-avdelningar har Klarna rekryterat Björn Carlson som ny Chief Architect. Han var tidigare Vice President Software Architecture på Nasdaq OMX. Björn har haft många ledande roller inom IT och har lång erfarenhet av att utveckla och optimera handelsplattformar. Han tillträdde sin tjänst på Klarna i augusti.

Under sin tid på Nasdaq OMX var Björn Carlson med och utvecklade Genium Inet, en marknadsledande handelsplattform som idag används av ett stort antal börser världen över. I tidigare roller har han även designat och utvecklat flera clearingsystem samt webbapplikationer.

– Jag lockades av att Klarna är ett bolag som växer så det knakar och som måste växa för att överleva. Det är spännande för en arkitekt inom utvecklingsområdet att vara med och bygga ett system som tål tillväxt och samtidigt är oerhört flexibelt. Jag ser fram emot nya lanseringar och utvecklingen av nästa generations betalningslösningar som ska göra Klarna till en världsspelare, säger Björn.

– Björn har något så ovanligt som stor erfarenhet av att bygga skalbara system som hanterar höga transaktionsvolymer. Vår starka och kontinuerliga tillväxt ger ständigt återkommande utmaningar gällande vår nuvarande och framtida infrastruktur, här passar Björn perfekt. Jag är väldigt glad att han har valt att komma till oss, avslutar Pär Isaksson, CIO på Klarna.

För mer information kontakta:
Claes Tellman, Kommunikationschef Klarna

Klarna erbjuder säkra och smidiga betalningslösningar till över 15 000 e-butiker och över 10 miljoner kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Nederländerna. Klarna grundades 2005 med idén att skapa en problemfri betalningslösning som skulle tillåta köpare och säljare att interagera enkelt och tryggt vid handel på nätet. Klarna gör detta genom att låta kunden få varorna först och betala efteråt, medan vi bär kredit- och bedrägeririsken för
 handlarna. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag och har på bara sju år vuxit till 800 anställda i 8 länder. Klarnas omsättning 2012 var knappt 1,2 miljarder SEK.