Ny Vice President Engineering till Klarna

Klarna rekryterar Nordeas CTO Mats Andersson. Hans titel på Klarna blir VP Engineering IT Operations och anställningen påbörjas i augusti. Han har en mycket gedigen ledarskapsbakgrund inom IT och kommer närmast från rollen som global CTO inom Nordea Group. Tidigare har Mats bland annat arbetat i New York som CTO hos Nasdaq/OMX. Han har också lång erfarenhet från flera olika chefsroller inom Ericsson.

­­IT-systemen är grundbulten i Klarnas verksamhet som hanterar runt 70 000 transaktioner inom europeisk e-handel varje dag. Både e-handlare och slutkunder ställer stora krav på stabilitet och funktion och Klarna har ca 200 ingenjörer som kontinuerligt utvecklar och anpassar systemen.

Mats Andersson har tidigare erfarenhet av arbete på IT-bolag med stark entreprenöriell anda, exempelvis från arbete i Silicon Valley och från uppbyggnaden av OM-gruppen (senare NASDAQ OMX).

– Personligen känns det oerhört inspirerande att få chansen att komma in i ett spännande entreprenörsföretag igen. Jag är också övertygad om att online-betalningar har en stark framtid och det ska bli kul att få vara med och bidra till Klarnas fortsatta framgångsresa, säger Mats Andersson.

– Jag är jätteglad att vi har rekryterat Mats till Klarna. Han blir med sin solida erfarenhet och bakgrund ett viktigt tillskott till vår Engineering-avdelning. Klarnas tillväxt är extrem och vi har flera spännande utmaningar framför oss i arbetet att skala upp infrastrukturen i takt med att affären växer, avslutar Pär Isaksson, CIO hos Klarna.

För mer information kontakta:
Claes Tellman, Kommunikationschef Klarna

Klarna erbjuder säkra och smidiga betalningslösningar till över 15 000 e-butiker och över 10 miljoner kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Nederländerna. Klarna grundades 2005 med idén att skapa en problemfri betalningslösning som skulle tillåta köpare och säljare att interagera enkelt och tryggt vid handel på nätet. Klarna gör detta genom att låta kunden få varorna först och betala efteråt, medan vi bär kredit- och bedrägeririsken för
handlarna. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag och har på bara sju år vuxit till 800 anställda i 8 länder. Klarnas omsättning 2012 var knappt 1,2 miljarder SEK.