Resor på nätet nytt fokusområde för Klarna - Tecknar avtal med Swebus

Nu blir det enklare att köpa resor på nätet. Swebus och Klarna har tecknat avtal för att kunna erbjuda enklare och tryggare betalningslösningar för bussresor. Det nya avtalet är ett viktigt steg i Klarnas målsättning att förändra hur svenskar köper resor på nätet. En färsk undersökning kring betalningar av resor visar att efterfrågan på faktura och delbetalning är stor, men att det är två betalningssätt som är svåra att hitta.

E-handeln har genomgått stor förändring under de senaste tio åren, inte minst när det gäller möjligheten att betala enkelt och tryggt. En av de starkaste drivkrafterna bakom den snabba förändringen har varit betalningsföretaget Klarna som snabbt blivit den dominerande aktören i Sverige för betalningar på nätet. Nu siktar bolaget på samma utveckling när det gäller köp av resor.

– På många sätt påminner dagens situation inom reseförsäljning på nätet om hur e-handeln för fysiska varor såg ut på ett tidigt stadium. Svårnavigerade sidor, komplicerade kassor som tar lång tid, nästan enbart betalning med kort och ingen delbetalning. Tillsammans med våra kunder inom branschen siktar vi nu på att förbättra försäljningen av resor och fokusera ännu starkare på användarvänlighet, på samma sätt som inom övrig e-handel, säger Niklas Adalberth, vice vd på Klarna.

Genom det nya avtalet har Swebus nu lanserat betalning med faktura och avbetalning via Klarna. Därmed ansluter sig bussbolaget till andra resebolag som erbjuder Klarna till sina kunder, exempelvis Skistar, Travelpartner och Flygvaruhuset. Dessutom är mer än 60 % av alla länstrafikbolag i landet anslutna till Klarna för betalning av lokala resor.

– Med hjälp av Klarna förenklar vi ytterligare för våra resenärer att köpa sin resa hos oss, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus. En stor majoritet av våra kunder köper sin resa på vår webbplats, så enkla betallösningar är mycket viktigt för oss. Det känns mycket bra att vi ännu en gång kan vara i framkant av utvecklingen inom bussbranschen.

Stor efterfrågan på faktura och delbetalning
Flera tidigare undersökningar har visat att över 40 % av svenskarna vill betala med faktura när de shoppar på nätet. En betalningsform som är mycket ovanlig inom resebranschen idag. Nu visar en färsk undersökning genomförd av CINT/OpinionHUB 2012 att efterfrågan på delbetalning är lika stor inom betalning av resor som övriga e-handeln, och att viljan att betala med delbetalning tydligt ökar i takt med priset på den köpta resan eller tjänsten. Vid resor kring 2 000 kr är det 5 % som helst betalar med delbetalning, vid 8 000 kr stiger andelen till 12 %. Men vid resor för 25 000 kr blir det extra intressant, då nästan en tredjedel, 28 %, vill betala sina dyrare resor med delbetalning. Detta visar på en enorm potential för förändrade betalningsmodeller inom rese-/tjänstesektorn på nätet. När tillfrågade om vilket företag man helst skulle betala med om man erbjöds faktura och delbetalning vid köp av resor angav hälften av de svarande Klarna som förstaval.

Det finns fortfarande en stor oro kring att betala med kort på nätet. Mer än en tredjedel av de som handlar resor är oroade över att lämna ut sin kortinformation och nästan hälften har avbrutit köp av resor i kassan. De viktigaste orsakerna är en kassa som är för komplicerad, att det tar för lång tid, att man inte har tillgång till sina kortuppgifter samt osäkerhet kring att lämna ut densamma.

– Statistiken visar att tillgång och efterfrågan inte alls stämmer överens när det gäller hur man vill betala för resor på nätet. Det vill vi nu ändra på, på samma sätt som vi har gjort tidigare för betalning av fysiska produkter på nätet, avslutar Adalberth.

För mer information kontakta:
Ingvar Ryggesjö, Presschef Swebus
ingvar.ryggesjo@swebus.se

Claes Tellman, Kommunikationschef Klarna

Klarna erbjuder säkra och smidiga betalningslösningar till över 15 000 e-butiker och över 9 miljoner kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Nederländerna. Klarna grundades 2005 med idén att skapa en problemfri betalningslösning som skulle tillåta köpare och säljare att interagera enkelt och tryggt vid handel på nätet. Klarna gör detta genom att låta kunden få varorna först och betala efteråt, medan vi bär kredit- och bedrägeririsken för handlarna. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag och har på bara sju år vuxit till 800 anställda i 8 länder. Klarnas omsättning 2012 var knappt 1,2 miljarder SEK.

Om Swebus

Swebus är Sveriges ledande expressbussföretag med fler än 10 000 avgångar per vecka. Swebus erbjuder resor till cirka 150 orter i Sverige samt till Köpenhamn, Oslo och övriga Europa. Företaget erbjuder även flygtransfer, eventresor och chartrad trafik. Varje år görs mer än två miljoner resor med Swebus. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på våra egna bussar finns gratis internet. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se