Rock ‘n’ roll-upplevelser är populäraste kärlekspresenten

Report this content

Trenden att ge bort upplevelser istället för saker är fortsatt stark även på nätet. Statistik från Klarna visar på en femfaldig ökning i onlineförsäljningen av evenemangsbiljetter till exempelvis konserter och teater kring alla hjärtans dag. Samtidigt ökar försäljningen av de traditionella kategorierna blommor och choklad avsevärt under kärlekshelgen.

– Vi ser en kraftig ökning inom evenemang utöver de klassiska kärleksgåvorna. Sannolikt känner fler och fler att de vill göra roliga saker tillsammans med den de vill uppvakta, säger Fredrik Lennström e-handelsexpert på Klarna.

Alla hjärtans dag närmar sig med stormsteg, och många ska hitta den perfekta gåvan till den de ska uppvakta. Men statistik från Klarna visar att det inte är fysiska saker som vinner flest hjärtan, utan upplevelser.

– Vår statistik kring alla hjärtans dag visar tydligt att det primära är att umgås kring upplevelser istället för att ge bort dyra saker. Samma trend ser vi växa under andra högtider. Samtidigt ser vi att folk också visar sin kärlek med  mer traditionella presenter som choklad och blommor, säger Fredrik Lennström på Klarna.

Plats Kategori Ökning
1. Evenemangsbiljetter 505%
2. Blommor 348%
3. Choklad och godis 306%

Om Klarna

Klarna erbjuder säkra och smidiga betalningslösningar till över 18 000 e-butiker och över 13 miljoner kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Nederländerna. Klarna grundades 2005 med idén att skapa en problemfri betalningslösning som skulle tillåta köpare och säljare att interagera enkelt och tryggt vid handel på nätet. Klarna gör detta genom att låta kunden få varorna först och betala efteråt, medan vi bär kredit- och bedrägeririsken för handlarna. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag och har på bara sju år vuxit till 850 anställda i 8 länder. Klarnas omsättning 2012 var knappt 1,2 miljarder SEK.

För mer information se www.klarna.se.