Så julhandlar du säkert på nätet: Tre konkreta råd till Sveriges konsumenter

Report this content

I jul kommer över en miljoner människor välja att handla sina julklappar på nätet. Betalföretaget Klarna har ställt samman tre punkter som konsumenter bör tänka på för att handla säkert på nätet:

1.     Välj ett betalalternativ där man betalar efter att produkten har levererats. Det gör att du kan kontrollera att du får rätt produkt, och att varan inte är skadad på något sätt. Betalalternativ som Klarna och kreditkort gör att man betalar efter att man har fått produkten.

2.     Kontrollera att bolaget bakom sidan känns trovärdigt. Kontrollera att hemsidan har trovärdiga certifikat som borgar för en trygg handel. En hemsida som är ansluten till branschorganisationernas program för en tryggare näthandel ökar näthandelns trovärdighet. Stäm av så att bolagets kontaktuppgifter samt fysiska adress stämmer överens med vad bolaget säger sig vara.

3.     Låter det för bra för att vara sant så är det förmodligen inte sant. Kom ihåg att även om man kan hitta bra priser på nätet så kan för låga priser vara en varningssignal. Det finns flera ställen på nätet där andra konsumenter kommenterat handlare som inte är seriösa, detta kommer oftast upp med en enkel webbsökning.

– Om jag skulle ge ett råd så är det att se till att du får din vara innan du betalar för den. Köp inte grisen i säcken, säger Fredrik Lennström, e-handelsexpert på Klarna.

För mer information kontakta:

Erik Engellau-Nilsson, Kommunikationschef Klarna

press@klarna.com

Fredrik Lennström, E-handelsexpert Klarna

Om Klarna

Klarna erbjuder säkra och smidiga betalningslösningar till över 18 000 e-butiker och över 13 miljoner kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Nederländerna. Klarna grundades 2005 med idén att skapa en problemfri betalningslösning som skulle tillåta köpare och säljare att interagera enkelt och tryggt vid handel på nätet. Klarna gör detta genom att låta kunden få varorna först och betala efteråt, medan vi bär kredit- och bedrägeririsken för handlarna. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag och har på bara sju år vuxit till 850 anställda i 8 länder. Klarnas omsättning 2012 var knappt 1,2 miljarder SEK.