Sendus vinnare av Tillväxtjakten 2013

Report this content

Idag på sista dagen av Nordic eCommerce Summit 2013 i Stockholm offentliggjordes vinnaren av Tillväxtjakten 2013, en tävling instiftad av Klarna som syftar till att utveckla e-handeln. Årets vinnare i en mycket jämn final blev Sendus. Sendus är en transportmarknadsplats som kopplar samman transportköpare och transportörer genom att utnyttja samlastning och öka fyllnadsgraden i transporterna.

De fyra finalisterna höll sina presentationer fredag morgon inför juryn. Den höga kvalitén ledde till en omfattande överläggning med många diskussioner. Efter en knapp timme var juryn överens och hade författat motiveringen av vinnarna i Tillväxtjakten 2013, Sendus.

– Det här känns helt underbart, det var extra kul att vinna eftersom motståndet var så hårt. Vi ska använda prissumman till att utveckla affären. Att vi dessutom får in två så erfarna mentorer i ett så tidigt skede kommer att betyda oerhört mycket för oss. Juryn var mycket insatt och ställde relevanta frågor, säger Axel Warg på Sendus.

Juryns motivering:
"Vinnaren löser ett stort, konkret problem på ett enkelt sätt för kunderna. Deras framgång kommer att ha många vinnare och röra om i grytan med bra balans mellan teknikens möjligheter och ett tydligt affärsfokus. Slutligen har man redan bevisat att det funkar och skapat likviditet i sin marknad. Ett efterlängtat spännande transportalternativ för många av NES besökare."

Priset består av en prispott på 100 000 kr till att utveckla idén, utbildning i regi av Nordic eCommerce Knowledge till ett värde av ca 45 000 kr och mentorskap av flera experter inom e-handel.

Årets jury bestod av Pär-Jörgen Pärsson partner på Northzone, Klarnas CEO Sebastian Siemiatkowski och Klarnas COO Mathias Hedlund.

Övriga finalister var, utan inbördes rangordning:

• Osom – Osom är "Instagram meets Craigslist", en köp- och säljapp för snygga saker. Social shopping, right in your pocket.
  • BOXCOM – BOXCOM gör det enkelt och kostnadseffektivt att utnyttja postemballaget för kommunikation genom att utveckla lådan till en egenägd och snygg kommunikationskanal.
  • Plick - Plick tar second-handrörelsen till mobiltelefonen och ger marknaden ett nytt och enkelt verktyg för att köpa och sälja vintage- och second-handkläder, med #taggar, “gilla” och geotaggning.

­­För mer information om Sendus se: http://www.sendus.se

För mer information om Tillväxtjakten kontakta:
Klarna:
Jonas Köpniwsky, PR Manager
 Tel: 0708828440 eller email: tillvaxtjakten@klarna.com

Om Sendus

Sendus grundades i januari 2013 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige och är en pålitlig marknadsplats där privatpersoner och företag lägger upp sina transportuppdrag. Oavsett om det är ett bud, båt eller en flytt så kopplar Sendus ihop transportuppdragen med transportörer. Med en kundtjänst av världsklass och ett ständigt växande nätverk av transportörer så är Sendus det enklaste sättet att hitta en pålitlig transportör.

Om Klarna

Klarna erbjuder säkra och smidiga betalningslösningar till över 15 000 e-butiker och över 10 miljoner kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Nederländerna. Klarna grundades 2005 med idén att skapa en problemfri betalningslösning som skulle tillåta köpare och säljare att interagera enkelt och tryggt vid handel på nätet. Klarna gör detta genom att låta kunden få varorna först och betala efteråt, medan vi bär kredit- och bedrägeririsken för handlarna. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag och har på bara sju år vuxit till 800 anställda i 8 länder.